Το ναυτικό επάγγελμα για τον Ισίδωρο είναι τρόπος ζωής....
Διαβάστε την συνέντευξη που έδωσε ο πλοίαρχος του «Αδαμάντιου Κοραή» Ισίδωρος Λιγνός στο arxipelagos.com
Στις αρχές Αυγούστου 2012 ταξιδέψαμε με το «Αδαμάντιος Κοραής» της ANMEZ από τη Σίφνο για τον Πειραιά.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού είχαμε τη χαρά να συναντήσαμε τον
πλοίαρχο του πλοίου, τον καπετάν-Ισίδωρο Λιγνό, από τη Σαντορίνη.
Ο καπετάν-Ισίδωρος ταξιδεύει με τον «Αδαμάντιο Κοραή», σχεδόν από την αρχή των δρομολογίων του στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων.
Το πλοίο ξεκίνησε το 2008 στη γραμμή της Παροναξίας με πλοίαρχο τον καπετάν-Σπύρο Θηραίο. Ένα χρόνο μετά θα αλλάξει δρομολόγια για τις Δυτικές Κυκλάδες, παίρνοντας τη θέση του ηρωϊκού «Ρομίλντα» της GA Ferries του Γεράσιμου Αγούδημου.
Πρώτος πλοίαρχος του «Αδαμάντιου Κοραή» στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων ήταν ο καπετάν-Πέτρος Κυπριώτης, ο οποίος μετά από ένα τετράμηνο παρέδωσε τη σκυτάλη στον καπετάν-Ισίδωρο Λιγνό. Ο καπετάν-Πέτρος Κυπριώτης είναι ο καπετάνιος του «Ανδρέας Κάλβος» στη γραμμή Κυλλήνης-Πόρου και Κυλλήνης-Ζακύνθου.
Έτσι, λοιπόν, ο καπετάν-Ισίδωρος Λιγνός, ο τελευταίος καπετάνιος του «Ρομίλντα», ταξιδεύει εδώ και χρόνια στο «Αδαμάντιος Κοραής», το πλοίο που παρέλαβε τη σκυτάλη από τον προκάτοχό του.
Ένας καπετάνιος συνδέει δύο πλοία. Ένας καπετάνιος συνεχίζει να υπηρετεί τη ναυτική τέχνη με τον τρόπο που διδάχθηκε από τους δασκάλους του.
Ο καπετάν-Ισίδωρος έπιασε για πρώτη φορά πλοίαρχος σε ηλικία 35 ετών στο «Ρομίλντα», το μεγάλο σταθμό στην καριέρα του.
«Έπιασα πλοίαρχος στις 10 Δεκεμβρίου 2007, μέσα στο καταχείμωνο μετά από 15 μέρες εκπαιδευόμενος από τον καπετάν-Λευτέρη Καρυστινό.
Το δρομολόγιο του πλοίου περιλάμβανε 20 λιμάνια πάνω-κάτω και περίπου 270 προσεγγίσεις το μήνα!!!!
Κάναμε τότε τη μεγάλη άγονη για Δυτικές Κυκλάδες-Κύθνο-Σέριφο-Σίφνο-Κίμωλο-Μήλο-Φολέγανδρο-Σίκινο-Ίο-Σαντορίνη-Ανάφη, την άγονη για Πάρο-Νάξο-Ιο-Σίκινο –Φολέγανδρο-Σαντορίνη, καθώς και τη γραμμή για Σάμο-Αγ. Κύρηκο-Φούρνους Καρλόβασι-Βαθύ.
Δεν καθόμασταν, κυριολεκτικά, καθόλου.
Ταξίδεψα όλο το 2008 και συνέχισα μέχρι τον Μάρτιο του 2009, όταν το πλοίο έδεσε οριστικά.
Έμεινα μέσα 1,5 χρόνο γεμάτο.
Η εμπειρία ήταν μοναδική. Ήταν δύσκολες εποχές, αλλά για μένα το «Ρομίλντα» στάθηκε το μεγαλύτερο σχολείο.
Έχουν περάσει από τότε 5 χρόνια, περίπου.
Σήμερα είναι 40 χρονών.
Ταξιδεύει στη θάλασσα από 15 χρονών, από το 1987.
Εικοσιπέντε χρόνια στη θάλασσα.
Μπήκε στη σχολή της Σύρου το 1990, έχοντας ήδη 6 μήνες θαλάσσια υπηρεσία ως δόκιμος.
«Ξεκίνησα να ταξιδεύω το 1987, σε ηλικία 15 ετών, στο «Golden Vergina” των Κοσμά-Καραφωτιά-Καραηλία (εταιρεία γνωστή και ως «3Κ») μαζί με τον πατέρα μου Εμμανουήλ Λιγνό που ήταν Προιστ. Αρχιθ/λος στην εταιρεία.
Ξεκίνησα ως επίκουρος, από το 1987 και ταξίδευα, πια, κάθε καλοκαίρι.
Το 1988 πήγα στον «Όμηρος» της ΝΕΛ.
Το 1989 και το 1990 ταξίδεψα ως δόκιμος με το «Μπάρι Εξπρές» του κ. Γιώργου Βεντούρη.
Στο πλοίο είχα την τύχη να έχω πλοίαρχο τον καπετάν-Χριστόφορο Κοτσαμπά.
Νιώθω τον καπετάν-Χριστόφορο σαν πατέρα μου. Με καθοδήγησε τότε σωστά, και μου έδωσε πολύ καλές συμβουλές.»
Το 1990 μπήκα, λοιπόν, στη σχολή της Σύρου. Είχα, ήδη, τους έξι μήνες υπηρεσίας, είχα και καλό βαθμό και έτσι μπορούσα να επιλέξω. Και επέλεξα τη σχολή της Σύρου. Έκανα τα μπάρκα του δοκίμου στα ποντοπόρα δεξαμενόπλοια της BUENAMMAR του Επαμεινώνδα Εμπειρίκου, σημερινή AEOLOS MANAGEMENT μια άριστη ναυτιλιακή εταιρία με αρχές.
Εκεί έμεινα ως το 1998 και ταξίδεψα μέχρι υποπλοίαρχος.
Το 1998 πήρα το δίπλωμα του υποπλοιάρχου και τότε αποφάσισα να αλλάξω την πορεία της καριέρας μου και να έρθω στην ακτοπλοΐα. Ήμουν τότε σε ηλικία 26 ετών.
Και τότε, στα 1998, ο καπετάν-Χριστόφορος Κοτσαμπάς πιστεύοντας σε εμένα , με έβαλε στο «Athens Express” ως υποπλοίαρχο με πλοίαρχο τον καπετάν-Νίκο Μπούτο και ύπαρχο τον καπετάν-Άγγελο Γισδάκη. Κάθησα μια σεζόν και μετά πήγα και στο “Vega” και στο “Saturnus”. Έπιασα, μάλιστα και ύπαρχος, στη γραμμή Δυρράχιο-Μπάρι. Η γραμμή και τότε, όπως και σήμερα, είχε πολλή δουλειά.
Τον Οκτώβριο του 1999, λίγο πριν από την απορρόφηση της εταιρείας από την Hellas Ferries πήγα, ως υποπλοίαρχος, στο «Εξπρές Αφροδίτη» όπου καπετάνιος ήταν ο καπετάν-Βασίλης Πασχάλης. Στον καπετάν-Βασίλη οφείλω πραγματικά πολλά.
Μετά ήρθε καπετάνιος ο καπετάν-Νίκος Σάρδης, στον οποίο οφείλω, επίσης, πολλά. Και έπειτα από έξι μήνες που ήμουν με τον καπετάν-Νίκο το Σάρδη έπιασα ύπαρχος σε ηλικία 29 ετών. Με τον καπετάν-Νίκο κάθησα μαζί 2 χρόνια. Συνολικά στο «Εξπρές Αφροδίτη» κάθησα 3 χρόνια μέχρι το τέλος του 2002.
Φεύγοντας από το βαπόρι αυτό πήρα το δίπλωμα του πλοιάρχου και μετά πήγα στο «Blue Star Ithaki» ως ύπαρχος, στο οποίο έμεινα ένα χρόνο συνολικά.
Και στη συνέχεια θέλοντας να εξελιχθώ πήγα στον καπετάν-Μάκη τον Αγούδημο. Ξεκίνησα από το «Νταλιάνα» το 2005, ως ύπαρχος, από Πάτρα για Ιταλία με καπετάνιο τον καπετάν-Σπύρο Σαραγγανίδα. Κάναμε Πάτρα-Μπρίντεζι. από την άνοιξη μέχρι το φθινόπωρο.
Στη γραμμή αυτή πήγαμε για πρώτη φορά ως εταιρεία. Ήταν μια δύσκολη περίοδος με ιδιαίτερα κουραστική προετοιμασία για να ετοιμάσουμε το πλοίο.
Στην αρχή περάσαμε δύσκολες επιθεωρήσεις και ελέγχους από κλιμάκια ιταλών και ελλήνων επιθεωρητών. Μέσα , όμως, από όλα αυτά μάθαμε πολλά. Αρχιπλοίαρχοι στην εταιρεία ήταν ο καπετάν-Θανάσης Μπατζιος και ο καπετάν Νίκος Ραφτόπουλος.
Οφείλω ένα μεγάλο ευχαριστώ στον καπετάν-Μάκη Αγούδημο, στον καπετάν-Θανάση Μπάτζιο,στον καπετάν Νίκο Ραφτόπουλο και στον καπετάν-Λευτέρη Καρυστινό.
Μετά πήγα στο «Ροδάνθη», στο «Δημητρούλα», στο «Ανθή Μαρίνα», μέχρι που έπασα καπετάνιος στο «Ρομίλντα» στα τέλη του 2007.
Και στο «Αδαμάντιος Κοραής» ήρθα, σχεδόν από το ξεκίνημά του στη γραμμή.
Για το «Ρομίλντα»
Το «Ρομίλντα» δεν πρόκειται να το ξεχάσω ποτέ.
Τέτοιο καράβι είναι δύσκολο να ξανασυναντήσω στην καριέρα μου.
Το «Ρομίλντα» είχε τρεις μηχανές, δύο προπελάκια, ένα 350 KW και ένα 650 KW, από τα οποία το μεγάλο ήταν εξαρτημένο πάνω στην κύρια μεσαία μηχανή. Ήταν πολύ καλό στη μανούβρα, φτάνει να είχε ρίμη. Το μόνο κακό ήταν ότι είχε μόνο ένα τιμόνι. Βαρύ πλοίο, όπου το έβαζες καθόταν, δεν καταλάβαινε τον αέρα. Έπρεπε να έχει 8 μποφώρ για να τον καταλάβεις τον αέρα.
Όσοι έκαναν πλοίαρχοι σε αυτό το αγάπησαν πολύ.
Και όπως ήταν το «Ρομίλντα», είναι και ο «Βιτσέντζος Κορνάρος».
Για το «Αδαμάντιος Κοραής»
"Ένα υπέροχο πλοίο, πολυτελέστατο και άριστα συντηρημένο.
Κατάλληλο και ιδανικό για την γραμμή που είναι και για τις δυσκολίες της
εποχής που αντιμετωπίζουμε όλοι μας.
Πλοίο με ικανοποιητική ταχύτητα και χωρητικότητα για τα δρομολόγια που κάνει. Από μια εταιρία με ανθρώπους με μεράκι ,από τον πρόεδρο, το διοικητικό συμβούλιο μέχρι τον τελευταίο μέτοχο".
Για τα συμβατικά πλοία
Για μένα το ναυτικό επάγγελμα είναι τρόπος ζωής. Είναι ένα δύσκολο και ιδιαίτερο επάγγελμα , δεν μπορούν να το ασκήσουν πολλοί. Το συμβατικό πλοίο πιστεύω ότι βοηθάει σε αυτό. Σου παρέχει την καμπίνα σου, τρως, κοιμάσαι, εργάζεσαι. Νιώθουμε σαν το σπίτι μας.
Όταν ξεκίνησα το 1987 η ακτοπλοΐα ήταν πολύ καλύτερη τότε. Οι άνθρωποι ήταν πιο ξέγνοιαστοι. Τώρα τα πράγματα έχουν αλλάξει. Σήμερα υπάρχει πολύ άγχος και πίεση. Και όλοι μαζί όσοι εμπλέκονται στο ακτοπλοϊκό γίγνεσθαι δημιουργούν αυτήν την πίεση.
Για τη γραμμή
Ο καπετάν-Ισίδωρος θεωρεί ότι η κοινοπραξία των δύο πλοίων στη γραμμή των Δυτικών Κυκλάδων συνέβαλλε καθοριστικά στη βελτίωση των δρομολογίων και των επιλογών για τον επιβάτη.
Τα δύο πλοία δούλεψαν καλύτερα, καθώς προσάρμοσαν τα δρομολόγιά τους προς όφελος του επιβάτη της γραμμής
Ο κόσμος εξυπηρετήθηκε με καλύτερα δρομολόγια και το εισιτήριο ήταν σαφώς πιο ανταγωνιστικό.
Θερμές ευχαριστίες
Ευχαριστούμε θερμά τον Γιάννη τον Ξύδη για την βοήθειά του στην πραγματοποίηση αυτού του μικρού αφιερώματος. Ο Γιάννης ο Ξύδης είναι παλιός πράκτορας στη Σίφνο με μεγάλη εμπειρία και μεγάλη παράδοση στη γραμμή. Ο Γιάννη ο Ξύδης πρακτόρευσε, μεταξύ άλλων, το "Κάλυμνος" της "Εύδοξος Ναυτιλιακής, το "Ιόνιον" και το "Μήλος Εξπρές" των Σταθάκη-Μανούσου, τα πλοία της GA Ferries του καπετάν-Γεράσιμου Αγούδημου, τα ταχύπλοα της Aegean Speed Lines και, φυσικά, το "Αδαμάντιος Κοραής".
Την μεγάλη αυτή παράδοση τη συνεχίζει σήμερα ο γιος του, ο Γιώργος ο Ξύδης, με μεγάλη συνέπεια και πολύ μεράκι, όπως ο πατέρας του
Η συνέντευξη δόθηκε στο arxipelagos.com
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου