Πέμπτη 10 Ιουνίου 2010

«Ναυάγια για το σμυρίγλι και τα μάρμαρα της Νάξου»

του Γιάννη Καρποντίνη
Διαβάζοντας το άρθρο του κ. Μανώλη Μανωλά με τίτλο «Ναυάγια για το σμυρίγλι και τα μάρμαρα της Νάξου» στο φύλλο με αρ.65 της 20ης Μαΐου είδαμε μια ακτίνα φωτός στο σκοτεινό τοπίο της Ναξιακής πραγματικότητας.

Είναι γεγονός ότι πολλές προσπάθειες για ανάπτυξη και μάλιστα «Πράσινη» που γίνονται από επιχειρηματίες ή φορείς του νησιού μας έρχονται αντιμέτωπες με την αναλγησία, την απαξίωση, πολλές φορές την πλήρη αδιαφορία και το χειρότερο: την φασιστική και αλαζονική αντιμετώπισή τους από τους διοικούντες το νησί μας.

Οι κύριοι αυτοί όχι μόνο δε μελετάνε με την αρμόζουσα προσοχή τα αιτήματα που φτάνουν στα γραφεία τους αλλά τα αντιμετωπίζουν σαν ανεφάρμοστα και ουτοπικά σχέδια που δεν έχουν σχέση με την πραγματικότητα του νησιού μας. Αυτό όμως που ισχύει είναι ότι η δική τους πραγματικότητα έχει μείνει προ πολλού και ανεπιστρεπτί πίσω και οι ίδιοι προσπαθούν κωλυσιεργώντας και προβάλλοντας φανταστικά επιχειρήματα-εμπόδια να διατηρήσουν με νύχια και με δόντια το κατεστημένο, την αδιαφορία και την απραξία.

Εμποδίζοντας προσπάθειες, όπως αυτές για την απορρόφηση του σμυριγλιού, παρακωλύουν την αναβάθμιση και αναζωογόνηση των ορεινών χωριών που τόσο έχουν ανάγκη τη δημιουργία κινήτρων για την διατήρηση του πληθυσμού τους. Επιπλέον όμως είναι τροχοπέδη για την ανάπτυξη και άλλων δραστηριοτήτων που θα έδιναν πνοή σε ολόκληρο το νησί.

Η εταιρεία μας «ΑΦΟΙ ΚΑΡΠΟΝΤΙΝΗ ΝΑΞΙΑΚΑ ΜΑΡΜΑΡΑ Ο.Ε.», που δραστηριοποιείται στον τομέα της εξόρυξης και εμπορίας μαρμάρου και είναι η πρώτη εταιρεία λατομείων μαρμάρου που ιδρύθηκε από μόνιμους κατοίκους του νησιού (δ.δ. Κυνιδάρου - λεπτομέρειες μπορείτε να δείτε και στην ιστοσελίδα μας www.karpontinibros.gr) έτυχε όμοιας αντιμετώπισης τόσο από το Δ.Λ.Τ. Νάξου όσο και από το Δήμαρχό μας.

Ας πάρουμε όμως τα πράγματα από την αρχή. Είναι σε όλους γνωστή η εικόνα που παρουσιάζουν τα λατομεία του Κυνιδάρου, με τα στείρα απορρίμματά τους να καλύπτουν τις πλαγιές των βουνών που εξορίσουν. Τα υλικά αυτά για τα λατομεία μαρμάρου είναι απορρίμματα, ωστόσο έχουν πολλές χρήσεις και εφαρμογές ως υλικά και είναι εκατό τις εκατό αξιοποιήσιμα.

Επιπλέον στις Περιβαλλοντικές Μελέτες των λατομείων μαρμάρων προβλέπεται η αξιοποίηση των στείρων (ή στερεών αποβλήτων του μαρμάρου) όπου αυτό είναι δυνατό, ώστε να αποφεύγεται η εναπόθεσή στις πλαγιές των λατομείων και έτσι να διευκολύνεται το έργο της αποκατάστασης του περιβάλλοντος με δημιουργία πρανών από χώμα και με δενδροφυτεύσεις.

Με τα παραπάνω υπόψη μας και με την ευαισθησία μας σαν κάτοικοι του νησιού, αναζητήσαμε τρόπους επίλυσης αυτού του οικολογικού και αισθητικού προβλήματος. Τρόπους βιώσιμους που και το περιβάλλον του νησιού μας θα βοηθήσουν αποφορτίζοντάς το από την πολυετή συσσώρευση των στείρων, αλλά και οικονομική ανάπτυξη θα προσφέρουν και μάλιστα σε καιρούς χαλεπούς. Στραφήκαμε έτσι σε εταιρείες που να χρησιμοποιούν τα υλικά αυτά ως πρώτη ύλη για τη δική τους παραγωγή και καταφέραμε να εντοπίσουμε εταιρεία που ενδιαφέρεται για την απορρόφηση αυτών των υλικών.

Προκειμένου να αποφευχθεί η πρόκληση σκόνης καταφέραμε να πείσουμε την εταιρεία να δεχτεί τα υλικά αυτά με τη μορφή μεγάλου χαλικιού, «σκύρο», διαμετρήματος από 12 έως 15 εκατοστά και να κάνει την περαιτέρω διεργασία τους στις δικές της εγκαταστάσεις. Λόγω του μεγέθους αυτού τόσο η παραγωγή όσο και η διακίνησή τους προκαλεί ελάχιστη σκόνη σε σχέση με την παραγωγή άλλων αδρανών υλικών (χαλίκι, γαρμπίλι, 3Α, άμμο ή μαρμαρόσκονη).

Για τη μορφοποίηση των υλικών αυτών θα δημιουργηθούν άμεσα 5 μόνιμες θέσεις εργασίας και για τη διακίνηση τους θα απασχολούνται 15 φορτηγά από τις ντόπιες εταιρίες μεταφορών. Ενώ έμμεσα δημιουργείται οικονομική δραστηριότητα για ντόπιες εταιρείες υγρών καυσίμων, συνεργεία, προμηθευτές ελαστικών και μπαταριών αυτοκινήτων και απώτερα για πολλά ακόμη επαγγέλματα. Τα οφέλη όμως δεν είναι μόνο οικονομικά για το νησί μας αλλά, και πρωτίστως, περιβαλλοντικά και αισθητικά όπως προαναφέραμε.

Ικανοποιημένοι από τα παραπάνω και αισιόδοξοι για την επιτυχή έκβαση αυτής της προσπάθειας, απευθυνθήκαμε στα τέλη του 2008 στο ΔΛΤ Νάξου προκειμένου να μας χορηγηθεί άδεια φόρτωσης απ’ το λιμάνι της Νάξου. Και εκεί προσγειωθήκαμε απότομα στην «πραγματικότητα» που προαναφέραμε στην αρχή αυτού του άρθρου και όντως «ναυαγήσαμε» στο ΔΛΤ Νάξου.

Μετά την ανάγνωση του άρθρου του κυρίου Μανωλά, που είναι και ο σημερινός πρόεδρος του ΔΛΤ Νάξου, η εταιρεία μας επανήλθε σε επαφή με την εταιρεία και βλέποντας ότι διατηρεί το ενδιαφέρον της για τα υλικά αυτά, καταθέσαμε εκ νέου αίτημα για άδεια φόρτωσης από το λιμάνι της Νάξου. Για να δούμε λοιπόν, ήρθε η ώρα για πραγματικές αλλαγές και βήματα προς τα εμπρός ή το σκοτάδι θα φάει κι αυτή την ακτίνα φωτός;

Και μια και μιλάμε για λιμάνι, να προσθέσουμε ότι μας ήταν ευχάριστη η είδηση ότι ο κύριος Μανωλάς έθεσε το θέμα της κατασκευής Εμπορικού Λιμανιού, εκτός του οικισμού της Χώρας, στο Επαρχιακό Συμβούλιο. Άραγε δεν κουράστηκαν ακόμα οι Ναξιώτες να βλέπουν φορτηγά με μάρμαρα, τρακτέρ με πατάτες, τσιμεντάδικα, νταλίκες με παλέτες και βυτία καυσίμων ανακατεμένα όλα μαζί με επιβάτες, ασθενοφόρα, ενοικιαζόμενα, τουρίστες, πούλμαν, ταξί και Ι.Χ.;

Είναι καιρός να πάρει το δρόμο του αυτό το θέμα που είναι όχι απλά πρώτης προτεραιότητας έργο, αλλά πραγματική ανάγκη για το νησί. Προσοχή όμως μην αρχίσουμε να ονειρευόμαστε πάλι φαραωνικών διαστάσεων προβλήτες και κατασκευές. Με σωστό σχεδιασμό, ρεαλιστικές και προσαρμοσμένες στα δεδομένα του νησιού μελέτες, μπορεί να κατασκευαστεί ένα λιμάνι που θα είναι λειτουργικό και εναρμονισμένο με το χαρακτήρα, το μέγεθος και τις ανάγκες της Νάξου, που δεν είναι ούτε ο Πειραιάς, ούτε το Ηράκλειο της Κρήτης.

Γιάννης Καρποντίνης

ΑΦΟΙ ΚΑΡΠΟΝΤΙΝΗ – ΝΑΞΙΑΚΑ ΜΑΡΜΑΡΑ Ο.Ε.

Κυνίδαρος Τ.Θ. 7602

Νάξος Τ.Κ.84300

Τηλ. 6974.257744

Φαξ. 22850.32551

www.karpontinibros.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: