Με αφορμή τους ενδοιασμούς που διατυπώθηκαν από περιφερειακούς συμβούλους των παρατάξεων της μειοψηφίας, στη συζήτηση για τη σύναψη προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ της ΠΝΑΙ και των αντίστοιχων Λιμενικών Ταμείων, για την κατασκευή υδατοδρομίων σε έντεκα (11) νησιά της Περιφέρειας, ο κ. Χατζημάρκος παρατήρησε ότι «είναι πραγματικά πολύ δύσκολη δουλειά να βρει κανείς επιχειρήματα για να διαφωνήσει με το αυτονόητο».
«Βλέπω σήμερα εδώ την αγωνιώδη προσπάθεια ορισμένων να διαφωνήσουν με το αυτονόητο» σχολίασε ο Περιφερειάρχης και απάντησε μια προς μια τις ερωτήσεις και τις επιφυλάξεις που διατυπώθηκαν. «Άκουσα ότι θα βρεθούμε σε αδιέξοδα. Ας ξεκινήσει η διαδρομή , να δούμε τα αδιέξοδα και να τα ξεπεράσουμε. Να σταματήσουμε την ατέρμονη συζήτηση επί 20 χρόνια. Τελικά, το πιστεύεις ή δεν το πιστεύεις; Είναι πολιτική απόφαση αυτή. Βγαίνει μπροστά ένας φορέας, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, βάζει ένα με ενάμιση εκατομμύριο, το πολύ, σε αυτή τη διαδικασία, για να βοηθήσει την ανάπτυξη αυτού του τόπου. Από πού θα τα βρει; Κάποιες γιορτές, της φράουλας, της πατάτας , της ντομάτας, που στοίχισαν 800.000 ευρώ μέσα σε ένα χρόνο, μπορεί να πάρουν λιγότερα» ανέφερε, απευθυνόμενος «σε αυτούς που μιλάνε για το πώς προστάτευσαν τα νησιά όλα αυτά τα χρόνια».
«Το αν θα υπάρχουν προβλήματα στη διαδρομή, ναι, είμαστε οι πρώτοι που λέμε ότι θα υπάρξουν πάρα πολλά. Αυτή είναι η δουλειά μας. Να παλέψουμε με αυτά τα προβλήματα, να αγωνιστούμε να τα λύσουμε, να τα προσπεράσουμε, να τα αφήσουμε πίσω. Τέρμα το κουτσομπολιό, τέρμα τα συνέδρια, τέρμα τα ευχολόγια. Θα πάμε παρακάτω. Και θα πάμε παρακάτω με διαφάνεια, συγκρουόμενοι με όποιον χρειάζεται να συγκρουστούμε. Θα πάμε παρακάτω και με το πολιτικό μας εκτόπισμα θα πάρουμε τις αποφάσεις για να τα λειτουργήσουμε. Να σηκωθούμε πια από τους καναπέδες . Μέχρι τώρα βλέπουμε άλλα νησιά και άλλες περιοχές να ξεπερνάνε γρήγορα και εύκολα τα προβλήματα, γιατί εκεί δεν υπάρχει , αυτή η μιζέρια, αυτή η καχυποψία, αυτή η κακομοιριά που σήμερα είδα σ’ αυτήν την αίθουσα. Ψηφίζουμε. Ή προχωράμε μπροστά, ή μένουμε στο κουτσομπολιό», κατέληξε.
Ως εισηγητής του θέματος, ο χωρικός αντιπεριφερειάρχης Κυκλάδων Γιώργος Λεονταρίτης, σχολιάζοντας τις ενστάσεις και τις επιφυλάξεις των παρατάξεων της μειοψηφίας ανέφερε: «Την συγκεκριμένη προγραμματική σύμβαση την έχετε στα χέρια σας ένα μήνα. Γιατί δεν πήγατε σε έναν νομικό να σας πει αν υπάρχουν λάθη και να έλθετε εδώ να μας το εισηγηθείτε; Έχετε την εντύπωση ότι η μειοψηφία δεν έχει την υποχρέωση της συμμετοχής, παρά έχει μόνο το δικαίωμα παρατηρήσεων; Οι αερολογίες είναι καλές. Συμβάλετε με τη συμμετοχή σας και με τις προτάσεις σας. Όχι να μιλάτε για να μιλάτε. Εάν δεν δημιουργηθεί επιτέλους σε αυτό το κράτος η σωστή νοοτροπία συνεργασίας κράτους και ιδιώτη, θα ξαναγίνουμε ένα κομμουνιστικό κράτος, όπως το είχατε τόσα χρόνια. Στα χρόνια σας κύριε Μαχαιρίδη, ο ιδιωτικός τομέας ήταν κρατικοδίαιτος από πάνω μέχρι κάτω. Γι αυτό υπερχρεώθηκε και πτώχευσε η χώρα. Καμία ιδιωτική επένδυση δεν προχώρησε στα χρόνια σας. Γιατί είχατε αυτή τη νοοτροπία. Να τελειώνουμε. Ποιοι πάνε μπροστά, ποιοι τολμούν και ποιοι θέλουν να το κουβεντιάζουν. Η κοινωνία θα μας κρίνει».
Τελικά, εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία η σύναψη των έντεκα προγραμματικών συμβάσεων μεταξύ της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου και των Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων για την αδειοδότηση και κατασκευή υδατοδρομίων σε Άνδρο, Νάξο, Πάρο, Μήλο, Αμοργό, Σύμη, Κάλυμνο, Λέρο, Αστυπάλαια, Λειψούς και Καστελλόριζο, με τον Περιφερειάρχη να διευκρινίζει ότι η δημιουργία του δικτύου υδατοδρομίων ξεκινά με τα νησιά, οι τοπικοί φορείς των οποίων εξέφρασαν τη βούληση να συμμετέχουν, τα δε κατά τόπους Λιμενικά Ταμεία - στα οποία εκπροσωπούνται οι δήμοι και οι παρατάξει της μειοψηφίας – έχουν το κυρίαρχο ρόλο.
Ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων: Συζήτηση μόνο μετά από συγκεκριμένη εισήγηση
Στο αίτημα συμβούλων της παράταξης της μειοψηφίας «Νησιωτική Ανατροπή» για την έκδοση ψηφίσματος κατά της ιδιωτικοποίησης των αεροδρομίων, ο Περιφερειάρχης έθεσε ως προϋπόθεση συζήτησης του θέματος την ύπαρξη εισήγησης. Και αυτό διότι η δημόσια συζήτηση γίνεται σε βάση ανακριβειών, που δημιουργούν πολλά ερωτηματικά. «Θα τοποθετηθούμε όλοι επί ενός τόσο σοβαρού θέματος, εφόσον υπάρξει συγκεκριμένη εισήγηση από εκείνους που θέλουν να το θέσουν» ανέφερε ο κ. Χατζημάρκος και πρόσθεσε ότι σε αντίθεση με την διατύπωση του περιφερειακού συμβούλου της «Νησιωτικής Ανατροπής» κ. Μιχάλη Κόκκινου ότι ο διαγωνισμός για την ιδιωτικοποίηση των αεροδρομίων κατακυρώθηκε σε συγκεκριμένη κοινοπραξία, στην πραγματικότητα, υπάρχουν μόνο πληροφορίες και δημοσιεύματα για τις οικονομικές προσφορές, χωρίς μέχρι στιγμής να έχει γίνει κατακύρωση του διαγωνισμού από το ΤΑΙΠΕΔ. Ο κ. Χατζημάρκος ανέφερε πως «το Περιφερειακό Συμβούλιο πρέπει να είναι πολύ προσεκτικό για το πώς διατυπώνει τις θέσεις του και επί ποιών θεμάτων τοποθετείται, γι αυτό οι εισηγήσεις πρέπει να είναι γραπτές».
Θεσμικό πλαίσιο λιμανιών: «Η μη θέση δεν είναι θέση»
Σε ενημέρωση του Περιφερειακού Συμβουλίου σχετικά με τη διαδικασία διαμόρφωσης του νέου θεσμικού πλαισίου για την λειτουργία των λιμανιών, προέβη ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου, διευκρινίζοντας ότι είναι μια διαδικασία που ξεκίνησε από το 2013 με τον νόμο 4150, για τις λιμενικές μεταρρυθμιστικές πολιτικές.
Απευθυνόμενος κυρίως στους δημάρχους που αντιδρούν στην αλλαγή του θεσμικού πλαισίου, ο κ. Χατζημάρκος τόνισε χαρακτηριστικά πως « η μη θέση, δεν είναι θέση», επισημαίνοντας ότι εκείνοι που σήμερα αντιδρούν είναι οι ίδιοι που χρόνια τώρα καταγγέλλουν το υφιστάμενο θεσμικό πλαίσιο ως αναχρονιστικό, καθόλου λειτουργικό, που αναστέλλει την ανάπτυξη. «Μόλις ανοίγει η συζήτηση από το Υπουργείο, σηκώνουν τη σημαία της επανάστασης, χωρίς πρόταση. Ελάτε να συνεργαστούμε, να καταλήξουμε στη δική μας πρόταση, να την πάμε στο Υπουργείο» ανάφερε ο Περιφερειάρχης, κάνοντας γνωστό ότι στην πρώτη σύσκεψη που έγινε στις 6 Νοεμβρίου στο Υπουργείο Ναυτιλίας και Αιγαίου, η προσωπική θέση που ο ίδιος διατύπωσε ως Περιφερειάρχης της Περιφέρειας με τα περισσότερα λιμάνια στον ελλαδικό χώρο, ήταν ότι στην νησιωτική Ελλάδα, με τα δεκάδες νησιά, δεν μπορεί ένα διοικητικό μοντέλο ενός λιμανιού να αποκλείει και να αφήνει απέξω ως θεατή τον Δήμο και τον Δήμαρχο του νησιού. «Το λέω εγώ αυτό, ο θεωρητικά ευνοημένος, στην περίπτωση που το νέο θεσμικό πλαίσιο προβλέψει μια περιφερειακή ανώνυμη εταιρεία, που θα πάρει τη διαχείριση των 118 λιμένων. Γιατί η θέση μου αυτή μεταφέρθηκε διαφορετικά στο διάστημα που μεσολάβησε; Νομίζω ότι οι σκοπιμότητες σε αυτόν τον τόπο είναι προφανείς και έχουν ξεπεράσει κάθε θεμιτό όριο» ανέφερε.
Συντελεστές ΦΠΑ: «Ο μεγαλύτερος εχθρός αυτού του μέτρου βρίσκεται μέσα στη χώρα»
Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου ενημέρωσε το Περιφερειακό Συμβούλιο για την ευρεία σύσκεψη φορέων και τις αποφάσεις που ελήφθησαν εκεί, προκειμένου να αποτραπεί η πιθανότητα κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου.
Ο κ. Χατζημάρκος είπε ότι επί του παρόντος το ενδεχόμενο της κατάργησης φαίνεται να έχει απομακρυνθεί και η συζήτηση να επικεντρώνεται στην αύξηση του ΦΠΑ στα ξενοδοχεία. Ωστόσο, τόνισε πως η επαγρύπνηση συνεχίζεται , όσο η διαπραγμάτευση του πακέτου μέτρων μεταξύ κυβέρνησης και δανειστών παραμένει ανοιχτή. Παρουσίασε δε επίσημα οικονομικά στοιχεία του Taxis και του ΔΝΤ , σύμφωνα με τα οποία, το προσδοκώμενο δημοσιονομικό όφελος είναι πολύ μικρότερο από τα 350 εκατ. ευρώ που προέβαλαν τα ΜΜΕ ότι θα υπάρξει, σε περίπτωση εξίσωσης των συντελεστών. Τόσο από την έκθεση του ΔΝΤ το 2012, όσο και από τις εισπράξεις του 2013 από τις ΔΟΥ των νησιών, τα έσοδα από τον ΦΠΑ στα νησιά δεν υπερβαίνουν τα 150 εκατ. ευρώ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά την άποψη του Περιφερειάρχη, ο μεγαλύτερος εχθρός του ειδικού φορολογικού καθεστώτος του Αιγαίου, βρίσκεται μέσα στη χώρα: «Οι μεγαλύτεροι εχθροί αυτού του μέτρου είναι οι υπηρεσιακοί παράγοντες , υψηλόβαθμα στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών , σε βάθος 15ετίας, οι οποίοι, κάθε φορά που άλλαζε υπουργός, έβαζαν στο τραπέζι την κατάργηση των μειωμένων συντελεστών στο Αιγαίο, με άλλοθι, πότε το λαθρεμπόριο, πότε τη φοροδιαφυγή και πότε το δημοσιονομικό όφελος το οποίο είναι εξωπραγματικό».
Σχετικά με την διαπραγμάτευση της κυβέρνησης με τους δανειστές που βρίσκεται σε εξέλιξη, ο κ. Χατζημάρκος εξέφρασε την άποψη ότι «η κυβέρνηση δεν θα πρέπει να συμφωνήσει σε κανένα δημοσιονομικό μέτρο για το 2015. Αν οι δανειστές δεν δώσουν λύση πολιτική και τεχνική, ώστε το χρέος της χώρας να γίνει διαχειρίσιμο, όσα μέτρα δημοσιονομικού χαρακτήρα κι αν ληφθούν, δεν θα έχουν άλλο αποτέλεσμα παρά την ενίσχυση του υφεσιακού κύκλου, που θα απαιτήσει και πάλι νέα μέτρα».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου