Παρασκευή 11 Φεβρουαρίου 2011

ΟΧΙ ΣΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ – ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΛΕΝΕ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ

Με το παρακάτω έγγραφο που απέστειλε στα ΜΜΕ ο Σύλλογος Δαδκάλων και Νηπιαγωγών Νάξου αντιτίθεται στις συγχωνεύσεις σχολείων και στην κατάργηση των γραφείων εκπαίδευσης και της έδρας του σχολικού συμβούλου. Στεκέται επίσης στη φημολογούμενη κατάργηση σχολείων στις Κυκλάδες χωρίς προηγούμενο ουσιαστικό διάλογο καθώς και τη μεταφορά έδρας σχολικού  συμβούλου από τη Σύρο στην  Πάρο. Καλούν τέλος την Τοπική Αυτοδιοίκηση να ανταποκριθεί στα αιτήματά τους. Το έγγραφο έχει ως εξής:
1) ΟΧΙ ΣΤΟ ΚΛΕΙΣΙΜΟ – ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΛΕΝΕ ΟΙ ΔΑΣΚΑΛΟΙ
2) ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΓΡΑΦΕΙΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΔΡΑΣ ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΟΥ ΝΑΞΟΥ
1) Η προσπάθεια της κυβέρνησης και του Υπουργείου Παιδείας για συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολείων με συνοπτικές διαδικασίες, χωρίς να προηγηθεί ουσιαστική συζήτηση με την εκπαιδευτική κοινότητα και τις τοπικές κοινωνίες μαθητών και γονέων, είναι χωρίς αμφιβολία επικίνδυνη για τη δημόσια εκπαίδευση, απαράδεκτη και αντιδημοκρατική. Γι’ αυτό είναι απολύτως δικαιολογημένη η αντίθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας σ’ αυτή την τακτική.
Η εκπαιδευτική κοινότητα της Νάξου εκφράζει τις έντονες ανησυχίες της  για τις επιχειρούμενες συγχωνεύσεις – καταργήσεις σχολείων μόνο και μόνο για εξοικονόμηση πόρων. Την ώρα που οι κάτοικοι των απομονωμένων περιοχών βιώνουν με τον πιο έντονο τρόπο την οικονομική κρίση, το κλείσιμο σχολείων θα «εξαναγκάσει» δεκάδες οικογένειες να μετεγκατασταθούν στα αστικά ή ημιαστικά κέντρα. Ιδιαίτερα για τις νησιωτικές περιοχές με τις ιδιαιτερότητες που παρουσιάζουν (γεωγραφική και συγκοινωνιακή απομόνωση, κακό οδικό δίκτυο, αντίξοες καιρικές συνθήκες, έλλειψη κτιριακών υποδομών, κ.ο.κ.), η κατάργηση ή συγχώνευση σχολείων θα προκαλέσει τεράστιο κοινωνικό κόστος.
Εξάλλου, τελευταία αναγνωρίζονται όλο και περισσότερα πλεονεκτήματα των απομακρυσμένων μικρών σχολείων ως προς το σχολικό κλίμα, την εξατομίκευση της διδασκαλίας, τα μαθησιακά αποτελέσματα, τη συμμετοχή στην κοινοτική ζωή, κ.ο.κ., (Nash, 1980˙ Παπασταμάτης, 1998˙ Μπρούζος, 2002). Το γεγονός ότι τα ολιγοθέσια σχολεία έχουν εγκαταλειφθεί από την πολιτεία με τη στέρηση της δυνατότητας πρόσβασης σε καινοτόμες δράσεις (ξένες γλώσσες, γυμναστές, μουσικοί, ολοήμερο, κ.α.) δεν μπορεί να χρησιμοποιείται σήμερα ως επιχείρημα για τη δήθεν παιδαγωγική αναγκαιότητα συγχώνευσης ή κατάργησής τους.
Στο ίδιο πλαίσιο, η συνένωση συστεγαζόμενων πολυθέσιων σχολείων είναι βέβαιο ότι θα δημιουργήσει σχολεία με μαθητές στοιβαγμένους σε πολυάριθμα τμήματα, χωρίς υλικοτεχνικές υποδομές, με υποβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και με πληθώρα προβλημάτων μαθησιακής αποτελεσματικότητας και συμπεριφοράς .
Ταυτόχρονα, ανοίγει περαιτέρω ο δρόμος για  απολύσεις εκπαιδευτικών με πρόσχημα πάντα, πως όταν δεν υπάρχει αντικείμενο  εργασίας, μονιμότητα δεν υφίσταται (υποχρεωτικές αποσπάσεις εκπαιδευτικών από περιοχή σε περιοχή. 
Έτσι θα αποδειχτεί ότι οι χαρακτηρισμοί«πρώτα  ο μαθητής, νέο σχολείο, παιδαγωγικά  κριτήρια» ήταν ψεύτικες επιγραφές.
Το Δ. Σ. του  Συλλόγου Δασκάλων – Νηπιαγωγών Νάξου  καλεί την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να μην προχωρήσουν σε καμία συγχώνευση ή κατάργηση σχολείων στις Κυκλάδες χωρίς προηγούμενο ουσιαστικό διάλογο με όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς από μηδενική βάση. Η τοπική αυτοδιοίκηση να αναλάβει πλήρως και άμεσα τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το θεσμικό της ρόλο για τη δημιουργία σύγχρονων υποδομών εκπαίδευσης στον τόπο μας. 
2)Με αφορμή τη μεταφορά έδρας σχολικού  συμβούλου από τη Σύρο στην  Πάρο και τη φημολογούμενη  κατάργηση των Γραφείων Εκπαίδευσης και τη δημιουργία τριών Δ/νσεων, το Δ.Σ. του Συλλόγου Δασκάλων – Νηπιαγωγών Νάξου καλεί την πολιτική ηγεσία πριν τη λήψη οποιασδήποτε απόφασης σχετικά με τις έδρες τους, να λάβει πολύ σοβαρά υπόψη τις ιδιαιτερότητες των περιοχών που υπάγονται στα Γραφεία Εκπαίδευσης με έδρα τη Νάξο, το μεγάλο μαθητικό πληθυσμό, το μεγάλο αριθμό και τη γεωγραφική διασπορά των σχολείων, τις αντιξοότητες και τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στις απομακρυσμένες περιοχές της περιφέρειας μας.
Να μελετηθεί επίσης σοβαρά το ενδεχόμενο δημιουργίας έδρας σχολικού συμβούλου ειδικής αγωγής στη Νάξο προκειμένου να αντιμετωπιστούν αποτελεσματικά τα προβλήματα ειδικής αγωγής της ευρύτερης περιοχής. 
Θεωρούμε λοιπόν αυτονόητη-αν υπάρχει τέτοια πιθανότητα-τη διατήρηση έδρας Δ/νσης και Σχολικού Συμβούλου στη Νάξο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: