Κυριακή 27 Φεβρουαρίου 2011

ΑΠΟΚΡΙΕΣ στη ΝΑΞΟ: “…..Όπα νεαρέ. Έχομε και ζωντανά έθιμα στα χωριά μας…”

Αφορμή αυτού του σημειώματος αποτελεί το άρθρο της διαδικτυακής εφημερίδας της Νάξου “naxosnews” με τίτλο “Φέτος για Καρναβάλι πάμε Νάξο!”
 http://www.naxosnews.gr/?aid=3349 και το διαδικτυακό βίντεο, που διαφημίζει τις αποκριάτικες εκδηλώσεις.

“…..Όπα νεαρέ. Έχομε και ζωντανά έθιμα στα χωριά μας…”

ακούμε στο βίντεο αυτό.
Σωστά; Ολόσωστα.
Κάθε κοινωνία (υπό ανθρωπολογικό ή κοινωνιολογικό βλέμμα) γράφει την δική της ιστορία. Έτσι και των «Ελλήνων οι κοινότητες».
“Μεθυδότια- Λαμπαδηφορία – Καρναβάλι”. Νέες δράσεις, αυθόρμητες, που μετρούν μόλις λίγα χρόνια,....
οι οιποίες αντικατέστησαν αυτές τις παρελάσεις που οργάνωνε ο Δήμος του νησιού, κουβαλώντας τους «θιάσους Φουστανελάδων, Κορδελάδων» απ’ τα χωριά για να παρελάσουν και μόνο, στην παραλία της Χώρας, αποψιλώνοντας έτσι τα χωριά από τους ανθρώπους τους που δρούσαν κοινοτικά.
Το σημείωμα αυτό, το μόνο που επιδιώκει, είναι να παρουσιάσει και να τονίσει το εθιμικό υπόβαθρο του νησιού, μοναδικό σε περιεχόμενο στον ελληνικό αποκριάτικο κύκλο.
Γι’ αυτό τον εθιμικό κύκλο, δυο όρους θέλω να τονίσω. Τους όρους «αυθεντικότητα» και «πιστότητα», κάτι που αφορά όλους τους εθιμικούς κύκλους κάθε τόπου.
Με τον όρο «αυθεντικότητα» πολλοί προσδιορίζουν εμφατικά την αξία ενός εθιμικού δρώμενου στην δεύτερή του ύπαρξη ή στην φολκλορίστικη εκδοχή και ταυτόχρονα απενοχοποιούν τον εαυτό τους για τυχόν αλλοιώσεις, παραλήψεις και τα τοιαύτα. Αυτό δεν μπορεί να σταθεί γιατί απλά αυτό που παραλαμβάνει κάθε γενιά, μόνο στον πυρήνα του είναι το ίδιο, μη εντασσόμενο και πάλι στις ίδιες κοινωνικές δράσεις και ανάγκες, ενώ ταυτόχρονα με την καταγραφή μας έχουμε μόνο ένα frame από την κοινοτική εθιμική δράση με συντελεστή χώρου και χρόνου. Ο όρος “πιστότητα”, είναι αυτός που πρέπει να μας απασχολεί, σε μια κοινωνία που βιώνει αυτά τα δρώμενα ως δεύτερη ύπαρξη κι ως την ώρα λίγο απέχει, σε ορισμένες περιπτώσεις από το φολκλόρ. Η κατάσταση αυτή δημοσιοποιήθηκε μέσω τηλεοπτικής εκπομπής της ΕΤ1 και σχολιάστηκε από τον γράφοντα στο ίδιο blog στις 21 Φεβ. 2010. Βλέπε: http://xoroballomata.wordpress.com/2010/02/21/
Εκείνο που σίγουρα έχει πλέον χαθεί (τελειώσει) είναι το τελετουργικό μέρος, ενώ έχει απομείνει μόνο το ψυχαγωγικό. Το διασκεδαστικό θα ταίριαζε ίσως περισσότερο.
Πιστεύω πως, ο Πολιτιστικός Οργανισμός του Δήμου, οι Εκπαιδευτικοί στα σχολειά, αλλά κι όλοι οι άλλοι εμπλεκόμενοι φορείς (επίσημοι και μη), θα πρέπει να κάνουν δική τους υπόθεση τις νέες δράσεις που προβάλλονται στο εν λόγω βίντεο για τους λόγους που προβάλλονται. Παράλληλα όμως, πιστεύω πως, θα πρέπει να ενισχύσει με κάθε τρόπο και μέσο των «Ναξίων τις κοινότητες», να γνωρίσουν οι νέοι την αλήθεια των αποκριάτικων δρωμένων που τους παραδόθηκαν. Κι αν αυτοί πάλι κρίνουν ότι δεν τους εκφράζουν πλέον, ότι θέλουν να τ’ αλλάξουν, ότι θέλουν να παρέμβουν και μεταμφιεσμένοι στην πλάτσα του χωριού τους να στήνουν απλά χορό, ότι δεν θέλουν βρε αδερφέ, ας γράψουν τη δική τους ιστορία.

Πρώτα όμως να μάθουν και μετά…..






Μ’ αυτή την περσινή μου (την ίδια περίοδο) ανάρτηση συμμετέχω σ’ αυτή την προσπάθεια των φίλων Ναξιωτών.

Βλέπε: http://xoroballomata.wordpress.com/2010/02/16/

ΚΑΛΗ ΑΠΟΚΡΙΑ και ΚΑΛΗ ΕΠΙΤΥΧΙΑ!!!

Δεν υπάρχουν σχόλια: