Σάββατο 8 Μαΐου 2010

Φουρτούνα στο Λιμάνι




Την τραγική κατάσταση του λιμανιού της Νάξου επιβεβαίωσε ο λιμενολόγος και εκπρόσωπος της εταιρείας ΤΡΙΤΩΝ κ. Παναγόπουλος, ο οποίος βρέθηκε την περασμένη Πέμπτη 29 Απριλίου στη Νάξο, προκειμένου να συζητήσει με τον πρόεδρο του Λιμενικού Ταμείου κ. Μανώλη Μανωλά και τη μηχανικό του Ταμείου κ. Ιωαννίδου τα προβλήματα του λιμανιού. Ο κ. Παναγόπουλος, διαπίστωσε ότι υπάρχει κίνδυνος κατάρρευσης της άκρης του μόλου, σε περίπτωση έντονων καιρικών συνθηκών και επιβεβαίωσε την αναγκαιότητα της άμεσης παρέμβασης στο λιμάνι. Χαρακτηριστική είναι η δήλωση του κ. Μανωλά, μετά τις επαφές που είχε με τον κ. Παναγόπουλο: «Τρόμαξα όταν ο κ. Παναγόπουλος μου περιέγραψε πόσο επικίνδυνο είναι το λιμάνι μας και το κεφαλόσκαλο της προβλήτας, το οποίο μπορεί να καταρρεύσει ανά πάσα στιγμή, στην πρώτη έντονη κακοκαιρία». Κατά την επίσκεψή του στο λιμάνι του νησιού, ο κ. Παναγόπουλος «περπάτησε» στην προβλήτα, είδε τις επιφανειακές ρωγμές και μελετώντας το φάκελο του λιμανιού και τα στοιχεία που έχουν συμπεριληφθεί σ’ αυτόν και αφού ενημερώθηκε στη σύσκεψη από τον Προιστάμενο της Τεχνικής Υπηρεσίας του Δήμου Νάξου κ. Δημήτρη Γρυλλάκη και τον Πρόεδρο του Δημοτικού Συμβουλίου κ. Γιώργο Καραμανή, καθώς ο Δήμαρχος απουσίαζε εκτός Νάξου, επεσήμανε την αναγκαιότητα άμεσων παρεμβάσεων για την αποκατάσταση και βελτίωση του λιμανιού.


Θυμίζουμε, ότι ο κ. Παναγόπουλος εκπροσωπεί την εταιρεία ΤΡΙΤΩΝ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ ΜΗΧΑΝΙΚΟΙ ΕΠΕ, που είναι σύμβουλος «Σύμβουλος Στρατηγικού Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων», η οποία μετά από πρωτοβουλία και αίτημα του Προέδρου της Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, Προέδρου και Διευθύνοντος Συμβούλου του ΟΛΠ κ. Γιώργου Ανωμερίτη, αναλαμβάνει ειδική μελέτη για να μπορεί να ενταχθεί ή να χρηματοδοτηθεί το έργο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Μετά από την παρέμβαση του κ. Ανωμερίτη και τις επαφές του Προέδρου του Λιμενικού Ταμείου κ. Μανωλά, ο εκπρόσωπος της Τρίτων κ. Παναγόπουλος επισκέφθηκε τη Νάξο, συζήτησε τα προβλήματα του λιμανιού και των λιμενικών εγκαταστάσεων και ενημερώθηκε για το φάκελο που έχει συντάξει ο Δήμος, προκειμένου να προκηρύξει την ανάθεση της μελέτης του έργου «αναγκαίων έργων βελτίωσης της ασφάλειας και λειτουργικότητας λιμένος Νάξου». «Στη σύσκεψη εξετάσθηκαν ακόμη και διάφορα νομοτεχνικά ζητήματα, σχετικά με την εφαρμογή των διατάξεων του νόμου 3316/2005. Επίσης, εκτός από το θέμα χωροθέτησης λιμενικών εγκαταστάσεων, υποδοχής οχηματαγωγών, επιβατηγών πλοίων για τη Νάξο και η επιλογή της βέλτιστης θέσης τέθηκε και το πρόβλημα της χωροθέτησης λιμενικών εγκαταστάσεων υποδοχής εμπορικών φορτηγών πλοίων, δηλαδή το πρόβλημα που συζητιέται από το 1996 τουλάχιστον, του εμπορικού λιμανιού. Είναι ανάγκη να γίνει έρευνα προσδιορισμού και επιλογής της καλύτερης θέσης χωροθέτησης λιμενικών εγκαταστάσεων, υποδοχής εμπορικών - φορτηγών πλοίων (περιλαμβανομένων των μαρμάρων, σμύριδας, αδρανών, καυσίμων κ.α.) για εξυπηρέτηση και παροχή σύγχρονων υπηρεσιών υψηλού επιπέδου με βάση τα ιδιαίτερα χωροταξικά και γεωμορφολογικά στοιχεία του νησιού, τις κυματικές συνθήκες, την προσπελασιμότητα, τις ανάγκες της τοπικής κοινωνίας, τις υποδομές (οδικές κ.α.), τον κυκλοφοριακό φόρτο, την αρχαιολογική ιδιαιτερότητα, την τουριστική, περιβαλλοντική και αισθητική αναβάθμιση της πόλης, των οικισμών και του νησιού, αλλά και το νομικό καθεστώς των παραλιακών ζωνών. Σε επόμενο συμβούλιο πρέπει να αναθέσουμε και αυτές τις μελέτες, όπως και μια Π.Π.Ε.» μας δήλωσε ο κ. Μανώλης Μανωλάς.
Κάνοντας μία σύντομη αναδρομή, υπενθυμίζουμε ότι μετά τις ζημιές που προκλήθηκαν στο λιμάνι από την κακοκαιρία το 2004, η Υπηρεσία Αποκατάστασης Σεισμοπλήκτων (Υ.Α.Σ.) είχε προγραμματίσει την επισκευή του λιμανιού, σύμφωνα με τη μελέτη που συντάχθηκε το 2006. «Τότε έγινε η πρώτη φάση του έργου, με μικρής κλίμακας παρεμβάσεις. Τα υπόλοιπα προβλεπόμενα της μελέτης ενσωματώθηκαν στη μελέτη του έργου που σταμάτησε από το Συμβούλιο της Επικρατείας, μετά τη γνωστή προσφυγή των 33 και έτσι το έργο και το λιμάνι έμειναν κυριολεκτικά στον αέρα, ακυρώθηκαν μελέτες και χάθηκαν σημαντικότατες πιστώσεις που τώρα πάλι αναζητούμε από την αρχή» διευκρινίζει ο κ. Μανώλης Μανωλάς.

Υπό κατάρρευση το λιμάνι μας, επιβεβαιώνει λιμενολόγος της Εταιρείας ΤΡΙΤΩΝ

Η χρηματοδότηση της σύνταξης της μελέτης

Το Λιμενικό Ταμείο Νάξου θα χρηματοδοτήσει τελικά τη μελέτη για τη βελτίωση του λιμανιού. Με την υπ’ αριθμόν 55/2010 απόφαση, το Δημοτικό Συμβούλιο Νάξου αποφάσισε να προτείνει την υπογραφή Προγραμματικής Σύμβασης με το Λιμενικό Ταμείο Νάξου, για τη χρηματοδότηση της μελέτης. Με απόφαση που λήφθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Δ.Σ. του Λ.Τ. την περασμένη Παρασκευή, έγινε αναμόρφωση του προϋπολογισμού και τροποποίηση του Τεχνικού Προγράμματος και συνεπώς με την αρ. 50/30-04-10 απόφαση του Λ.Τ.Ν. δόθηκε το πράσινο φως, ώστε η δαπάνη για την σύνταξη της προαναφερθείσας μελέτης που ανέρχεται στις 394.665 €, αλλά και άλλων απαραίτητων μελετών να καλυφθεί από το Δ.Λ.Τ.. Κατά συνέπεια με την αναμόρφωση του προϋπολογισμού και την τροποποίηση του τεχνικού προγράμματος εξοικονομήθηκαν τα αναγκαία ποσά από άλλα προγραμματισμένα έργα, ώστε να προχωρήσει το πολυπόθητο και πολύπαθο έργο βελτίωσης του λιμανιού μας.


Τα άλλα έργα του λιμανιού
Εντός των προσεχών ημερών αναμένεται η μελέτη της παράδοσης των προσκρουστήρων, της μεγάλης προβλήτας. Ανατέθηκε η μελέτη προσκρουστήρων για το τουριστικό καταφύγιο και το λιμανάκι της Μυρτιδιώτισσας. Αναμένεται (να δούμε πότε) η έγκριση από το Τοπικό Συμβούλιο Μνημείων (!) για την αντικατάσταση των άθλιων και επικίνδυνων ιστών φωτισμού της προβλήτας. Τοποθετήθηκαν νέα παγκάκια στην πλατεία του λιμανιού και εντός των ημερών θα τοποθετηθούν τα ξύλινα μέρη των δέκα παγκακίων που τα μαρμάρινα πόδια τους περιμένουν 15 χρόνια το θαύμα από τη Μυρτιδιώτισσα. Εντός των ημερών θα τοποθετηθούν και τρεις μεγάλοι ηλεκτρικοί κάδοι απορριμμάτων στη λιμενική ζώνη, οι οποίοι συμπιέζουν τα απορρίμματα. Επίσης, στη συνεδρίαση του τελευταίου συμβουλίου, ανατέθηκαν οι μελέτες φωτοσήμανσης της βραχονησίδας Φρουρός, έξω από τη Στελίδα που εκκρεμούσε από το 1992. Δημοπρατήθηκε το έργο των πεζόδρομων στις δύο προβλήτες και επίκειται η εγκατάσταση του εργολάβου για την έναρξη των εργασιών. Επισκευάστηκαν πυροσβεστικές φωλιές, κρουνοί και ρευματοδότες, βάφτηκε το στέγαστρο αναμονής επιβατών, έγινε η δημοπρασία προμήθειας φρεατίων και φώτων για την παραλιακή ζώνη και προετοιμάζονται και άλλα έργα που θα αλλάξουν την εικόνα του λιμανιού μας.

Ξαφνικό Μπουρίνι
Σε πολύ καλό κλίμα διεξαγόταν η συνεδρίαση του Δ.Σ. του Λιμενικού Ταμείου την περασμένη Παρασκευή και είχαν ήδη συζητηθεί περισσότερα από είκοσι θέματα που εγκρίθηκαν μάλιστα ομόφωνα. Όμως αντιπαραθέσεις και αντιδράσεις δημιουργήθηκαν προς το τέλος της συνεδρίασης του Λιμενικού Ταμείου Νάξου, με αφορμή την τροποποίηση του Οργανισμού Εσωτερικής Υπηρεσίας, που τέθηκε προς συζήτηση. Ο Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου κ. Μανώλης Μανωλάς, ζήτησε την τροποποίηση, ώστε να προβλέπονται τέσσερις ειδικότητες μηχανικών (πολιτικός Μηχανικός, αρχιτέκτονας, τοπογράφος και μηχανολόγος ηλεκτρολόγος) ώστε να υπάρχει η δυνατότητα μετάταξης ενός μηχανικού για τη συγκρότηση αυτόνομης Τεχνικής Υπηρεσίας. Τόνισε μάλιστα στα μέλη του Λιμενικού Ταμείου ότι για τη θέση αυτή δεν θα γίνει πρόσληψη, αλλά με την εφαρμογή του «Καλλικράτη» θα υπάρχει η δυνατότητα μετάταξης προσωπικού, από τις συνενούμενες Τεχνικές Υπηρεσίες των δύο Δήμων και του Επαρχείου. Έντονη ήταν η αντίδραση του κ. Μιχάλη Μαργαρίτη, ο οποίος έκανε λόγο για παραπλάνηση του συμβουλίου και για σκοπιμότητες πίσω από την πρόταση αυτή, ενώ η κα Κυριακή Αγαπητού ανέφερε ότι δεν πρέπει να συζητηθεί το θέμα αυτό, αν δεν ψηφιστεί ο «Καλλικράτης», τη στιγμή μάλιστα που όλοι μιλούν για απολύσεις. Ο Δήμαρχος της Αμοργού κ. Νίκος Φωστιέρης πρότεινε την αναβολή του θέματος, μέχρι να ξεκαθαρίσει το τοπίο του «Καλλικράτη» και της τύχης των Λιμενικών Ταμείων.
Μετά από τις έντονες αντιδράσεις και αφού ο Πρόεδρος εξήγησε κατ’ επανάληψη την πρότασή του, οι προτάσεις τέθηκαν σε ψηφοφορία και η τροποποίηση του οργανισμού εσωτερικής υπηρεσίας πέρασε κατά πλειοψηφία.

Δεν υπάρχουν σχόλια: