Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 2012

Ημερίδα για την κρουαζιέρα - Η ομιλία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου

Τη βεβαιότητα ότι η κρουαζιέρα το 2013 θα κινηθεί σε επίπεδα υψηλότερα του 2012 εξέφρασε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠ Α.Ε. κ. Γιώργος Ανωμερίτης κατά την εισαγωγική του ομιλία στην τεχνική ημερίδα για την κρουαζιέρα, η οποία διεξήχθη στον ΟΛΠ Α.Ε., παρουσία του Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Κωνσταντίνου Μουσουρούλη, του Γενικού Γραμματέα του Υπ. Τουρισμού κ. Λιάσκου Αναστάσιου, των Γ. Γ. του Υ.Ν.Α. κ.κ. Κ. Μουτζούρη, Αθ. Χριστόπουλου και Αθ. Μπούσιου, του Προέδρου του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών καθ. Στράτου Παπαδημητρίου και των εκπροσώπων των εταιρειών και φορέων της αγοράς κρουαζιέρας.
Τα κύρια σημεία της ομιλίας του κ. Γ. Ανωμερίτη συνοψίζονται στα ακόλουθα:
Μέσα στα 10 τελευταία χρόνια ο Πειραιάς μετατράπηκε σε κύριο λιμάνι κρουαζιέρας για όλη την περιοχή της Μεσογείου. Από 621.961επιβάτες το 2002 έφθασε να εξυπηρετήσει το 2011, 2.517.371 αφιξο αναχωρήσεις. Ο Πειραιάς το 2013 θα διαθέτει 11 θέσειςελλιμενισμού κρουαζιερόπλοιων, ενώ
ήδη έχει ενταχθεί στο ΕΣΠΑ η επέκταση του λιμένα κρουαζιέρας για 6 θέσεις ελλιμενισμούκρουαζιερόπλοιων νέας γενιάς (μήκους άνω των 300μ.)
Ο ΟΛΠ Α.Ε. έχει ήδη ανακοινώσει, στην αγορά κρουαζιέρας, ότι τα έτη 2013-2016 θα διατηρήσει σταθερά τα τιμολόγιά του.
Με τη δημιουργία και λειτουργία 2 νέων σταθμών κρουαζιέρας, δημιουργούνται πρόσθετοι χώροι 8.800 τ.μ. για την εξυπηρέτηση τωνεπιβατών κρουαζιέρας.
Ο ΟΛΠ Α.Ε. με τη βοήθεια προγραμμάτων της Ε.Ε. διαθέτει το πλέον σύγχρονο σύστημα ασφάλειας λιμένος ειδικά στο χώρο τηςκρουαζιέρας.
Ο ΟΛΠ Α.Ε. είναι το μόνο ελληνικό λιμάνι το οποίο εφαρμόζει κανονισμό και προγραμματισμό κατάπλου (Berth Allocation) ώστεμε τη συνεργασία και των εταιρειών, να είναι σε θέση να εξαγγείλει από τις 25 Οκτωβρίου 2012, όλα τα δρομολόγια και θέσειςπρόσδεσης για το 2013.
Σε συνεργασία με το Διεθνή Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελ. Βενιζέλος» θα υπογραφεί εντός του έτους μνημόνιο συνεργασίας για τηναποφυγή διπλών ελέγχων αποσκευών. Αυτό σημαίνει ότι στο home-porting ο επιβάτης θα παραδίδει την αποσκευή του στοαεροδρόμιο επιβίβασης και θα τη βρίσκει στην κουκέτα του πλοίου, χωρίς ενδιάμεσους ελέγχους.
Το 2010 το λιμάνι του Πειραιά αξιολογήθηκε από Επιτροπή Εμπειρογνωμόνων της Ευρ. Ένωσης για την εφαρμογή Κώδικα ΣυνόρωνΣένγκεν. Σε στενή συνεργασία με την Ελληνική Αστυνομία έχει γίνει το μέγιστο μέρος της προσαρμογής.
Σε σχέση με την τρέχουσα χρονιά (2012) για το πρώτο εννεάμηνο διαφαίνεται ότι:
Το 2012 σε σχέση με το 2011 θα σημειωθεί μείωση επιβατών transit κατά 15% και
Σε σχέση με το 2010 η αύξηση είναι 13,51%. Η σύγκριση με το 2010 ή και το 2009 είναι αναγκαία, διότι το 2011 υπήρξε μια«μοναδική» χρονιά (αύξηση 35%) λόγω των πολιτικών γεγονότων στη Β. Αφρική (Αίγυπτος, Τυνησία, Λιβύη) και δεν πρέπει ναλαμβάνεται ως έτος σύγκρισης.
Όπως είναι γνωστό η προέλευση κατά εθνικότητα των επιβατών κρουαζιέρας στην Ελλάδα προέρχεται από τις χώρες ΗνωμένοΒασίλειο, ΗΠΑ, Γερμανία, Γαλλία, Ισπανία και Ιταλία. Βάσει πρόσφατης μελέτης, με εξαίρεση τις δύο τελευταίες χώρες, αναμένεταιαύξηση αριθμού τουριστών κρουαζιέρας στην Ελλάδα κατά τα έτη 2013 και 2014.
Ο ΟΛΠ Α.Ε. είναι το μόνο λιμάνι στην Ελλάδα, το οποίο παρέχει όλες τις απαιτούμενες διευκολύνσεις, όπως νερό, ναυτιλιακάκαύσιμα, τροφοεφόδια, συντηρήσεις και παραλαβή αποβλήτων και λυμάτων βάσει κοινοτικών κανονισμών, επομένως αποτελεί τολιμάνι-βάση για την κρουαζιέρα σε όλους τους λοιπούς, κυρίως νησιωτικούς, προορισμούς.
Κλείνοντας την εισήγηση του ο κ. Γ. Ανωμερίτης τόνισε πλην άλλων την άμεση συγκρότηση Αρχής Λιμένος σε όλα τα κύρια λιμάνια του λιμενικού συστήματος (holdings) με πλήρη διαχωρισμό Αρχής και Επιχείρησης, η οποία ενιαία θα αναλάβει:
α. Το σύνολο του δημοσίου συμφέροντος δραστηριοτήτων όπως π.χ. τις ελεύθερες ζώνες.
β. Όλες τις τελωνιακού και αστυνομικού ενδιαφέροντος υπηρεσίες μέσα από μνημόνια συνεργασίας.
γ. Όλες τις αστυνομικού ενδιαφέροντος εντός λιμένα υπηρεσίες σε συνεργασία με το Λιμενικό Σώμα.
δ. Τις υπηρεσίες συντονισμού ρυμούλκησης και πλοήγησης και
ε. Τις κανονισμένες, μέσω ΕΣΑΛ, υπηρεσίες ανάπτυξης λιμένων (πολεοδομικές, fast-track) με σεβασμό στις περιβαλλοντικές διατάξεις που ισχύουν.
«Οφείλουμε να νομοθετήσουμε ταχύτατα τις μεταρρυθμιστικές μας παρεμβάσεις για τη λιμενική βιομηχανία μέσα στα πλαίσια των θεσμών και αρχών του ευρωπαϊκού λιμενικού συστήματος. Από τη πορεία ανάπτυξης ενός δυναμικού εθνικού λιμενικού συστήματος δεν εξαρτάται η πορεία των θαλασσίων μεταφορών και η διακίνηση εμπορευμάτων, αλλά πάνω απ` όλα, μέσω της κρουαζιέρας, ο θαλάσσιος τουρισμός και κατ` επέκταση η βιωσιμότητα των νησιών και ο ίδιος ο ελληνικός τουρισμός».Ο Υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κωστής Μουσουρούλη, μίλησε χθες στη θεματική συνάντηση που έλαβε χώρα στον ΟΛΠ για τις πολιτικές κρουαζιέρας του 2013. Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ομιλίας του κ. Μουσουρούλη.
«Κυρίες και κύριοι,
Η κρουαζιέρα είναι ένας δυναμικός τομέας προσιτών διακοπών και αναψυχής που παρουσιάζει αλματώδη ανάπτυξη διεθνώς.
·Μέσα σε μια δεκαετία η παγκόσμια ζήτηση διπλασιάστηκε, η δε προσφορά διαρκώς αυξάνεται.
Φέτος, θα ξεπεράσει τα 20 εκατομμύρια επιβάτες και σε συνολικό τζίρο τα 34 δις δολάρια.
·Το σπουδαίο είναι ότι 1 στους 4 επιβάτες επανέρχεται για αναψυχή μια τουλάχιστον φορά σε έναν
προορισμό.
Στη Μεσόγειο όπου παρατηρείται αυξημένη ζήτηση, διαθέτουμε ως μαγνήτη:
·Την αξία του πολιτιστικού πλούτου
·Την ποικιλία του φυσικού κάλλους
·Το χαμηλό κόστος των μικρότερων αποστάσεων
Δυστυχώς όμως, η ελκτική δύναμη του μαγνήτη δεν είναι ισχυρή λόγω ελλείψεων υποδομών υποδοχής στα λιμάνια που σημαίνει χαμηλή χρήση ως homeporting, δηλαδή ως σημείων δηλαδή εκκίνησης κρουαζιέρας.
Η απόδειξη είναι ότι στα έσοδα, το 2011, καταλάβαμε την 6η θέση με 605 εκατομμύρια ευρώ, ενώ σε αριθμό επιβατών καταλάβαμε την 3η θέση με 1η την Ιταλία και 2η την Ισπανία.
Η χαμηλή χρήση των λιμανιών μας ως homeporting, αποτυπώνεται στα στοιχεία: Μόλις το 16% των επιβατών κρουαζιέρας που επισκέφθηκαν την Ελλάδα το 2011 ξεκίνησαν από ελληνικό λιμάνι, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό εκτιμάται γύρω στο 75% για την Ισπανία.
Αν αυξήσουμε λοιπόν τον αριθμό homeporting, τα οικονομικά οφέλη για την εθνική και κυρίως την τοπική ανάπτυξη θα είναι ασφαλώς μεγαλύτερα.
Αρκεί να δει κανείς την άνθιση μιας και μόνο πόλης, όπως για παράδειγμα είναι η ισπανική Βαλένθια, για να τα κατανοήσει - για να μην αναφερθώ στο υπόδειγμα της Βαρκελώνης.
Με βάση έγκυρη μελέτη, αν τα 2/3 των επιβατών που επισκέπτονται την Ελλάδα ξεκινούν από ελληνικά λιμάνια, σε συνδυασμό με την αύξηση της διεθνούς ζήτησης, το 2016, τα ετήσια έσοδα από την κρουαζιέρα θα μπορούσαν να εκτιναχθούν στα 2 δις Ευρώ.
Για να πετύχουμε το στόχο χρειάζονται:
·επενδύσεις σε λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις,
·σύγχρονοι τερματικοί σταθμοί υποδοχής επιβατών,
·υψηλού επιπέδου παροχή λιμενικών υπηρεσιών, περιλαμβανομένης και της ασφαλούς, με σύγχρονα μέσα πλοήγησης – ρυμούλκησης,
·διαμόρφωση συγκοινωνιακού δικτύου για άνετη, χωρίς καθυστερήσεις, μετακίνηση των επιβατών, ακόμα και
·προώθηση και προβολή των λιμανιών,
·μόνιμες και θεσμοθετημένες συνεργασίες σε όλα τα επίπεδα διοίκησης - όπως για παράδειγμα το να είναι ανοιχτοί οι αρχαιολογικοί χώροι.
Όλα αυτά απαιτούν εθνικό στρατηγικό σχεδιασμό, αντίθετα από την μέχρι τώρα αντιμετώπιση, όπου κάθε λιμάνι κατέγραφε το δικό του ανεξάρτητο σχέδιο.
Δεν είναι δυνατόν, η πολιτική ανάπτυξης της κρουαζιέρας να ακολουθήσει το παράδειγμα της ανώτατης εκπαίδευσης που οδήγησε στο να διαθέτει σχεδόν κάθε ελληνική πόλη και μια πανεπιστημιακή σχολή.
Ο σχεδιασμός αυτός που σύντομα θα παρουσιάσουμε από κοινού με την Υπουργό Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη:
·θα εντάσσεται στον ευρύτερο λιμενικό σχεδιασμό της χώρας
·θα συναρθρώνεται με την ευρύτερη πολιτική σχετικά με την οργανωτική και τη διοικητική αναβάθμιση των λιμενικών αρχών.
·Θα προσβλέπει στη συνδυασμένη βελτίωση και ανάπτυξη διαφόρων λιμενικών προορισμών. Δεν νοείται, για παράδειγμα, να υπεραναπτύξουμε τον Πειραιά ως homeport, όταν η αύξηση του αριθμού των επιβατών δεν θα μπορεί να απορροφηθεί και να εξυπηρετηθεί σε νησιωτικά λιμάνια-προορισμούς της κρουαζιέρας.
Ποιες είναι οι ανάγκες και τι σχεδιάζουμε να πράξουμε:
·Ανάπτυξη και βελτίωση των υποδομών κρουαζιέρας σε υφιστάμενους τουριστικούς πόλους.
·Ολοκληρωμένη παρέμβαση για τη διαλειτουργικότητα των υποδομών κρουαζιέρας με επισκέψεις σε τουριστικούς πόλους της ενδοχώρας.
·Αύξηση των εναλλακτικών πόλων επίσκεψης, για να εκμεταλλευτούμε τη ζήτηση για νέους προορισμούς αλλά και νέους συνδυασμούς προορισμών.
·Ανάπτυξη του δικτύου των λιμένων εκκίνησης, των home-ports δηλαδή, μέσω μόχλευσης ιδιωτικών κεφαλαίων και ενσωμάτωσης των επενδυτικών σχεδίων στους υπό αποκρατικοποίηση λιμένες.
Χωρίς επενδύσεις
-σε λιμενικές υποδομές και εγκαταστάσεις,
-σε σύγχρονους τερματικούς σταθμούς υποδοχής επιβατών,
-σε υψηλού επιπέδου λιμενικές υπηρεσίες,
δεν μπορούμε να ελπίζουμε στη βελτίωση του κλάδου της κρουαζιέρας στην Ελλάδα.
Κυρίες και κύριοι,
Την περασμένη εβδομάδα ήμουν στην Κύπρο, όπου μαζί με τους ομολόγους μου των άλλων 26 κρατών-μελών της ΕΕ υιοθετήσαμε ομόφωνα την λεγόμενη «Διακήρυξη της Λεμεσού», για μια Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική στην Ε.Ε., παρόντος και του προέδρου της Κομισιόν, Ζοζέ Μανουέλ Μπαρόζο.
Συμφωνήσαμε, λοιπόν, ανάμεσα στα άλλα - και σας το διαβάζω επί λέξει από το κείμενο της Διακήρυξης της Λεμεσού:
«Να στηρίξουμε την ανάπτυξη ενός άκρως διαφοροποιημένου και βιώσιμου παράκτιου και θαλάσσιου τουρισμού στην Ευρώπη,
·συμπεριλαμβανομένων της θαλάσσιας και παράκτιας κληρονομιάς,
·των ναυτικών δραστηριοτήτων, και των
·δραστηριοτήτων αναψυχής και κρουαζιέρες,
επιλύοντας ζητήματα ανταγωνιστικότητας, εποχικότητας, διαφοροποίησης των προϊόντων, συνδεσιμότητας, βελτίωσης των υποδομών και των δεξιοτήτων».
Με τη «σφραγίδα» της ΕΕ, επιχειρούμε να δημιουργήσουμε ένα ελκυστικό προϊόν που θα προσελκύσει «πελάτες» από όλες τις γωνιές της γης.
Να δημιουργήσουμε μια ισορροπημένη πολιτική ανάπτυξης της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, που να συνδέεται και με δραστηριότητες αναψυχής και πολιτισμού και που – όπως προανέφερα – να κερδίζει καθημερινά για τη χώρα μας όχι απλά επισκέπτες, αλλά μόνιμους και σταθερούς φίλους.
Ξένους που θα επισκέπτονται τον τόπο μας, θα γνωρίζουν τους πολιτιστικούς θησαυρούς του, θα παρακολουθούν και σύγχρονα πολιτιστικά δρώμενα και θα έρχονται ξανά και ξανά στην Ελλάδα μαζί με τις οικογένειές τους, τους συγγενείς και τους φίλους τους.
Σας ευχαριστώ.»

Δεν υπάρχουν σχόλια: