Κυριακή 10 Ιουνίου 2012

Oι εισηγήσεις του Περιφερειάρχη Ν. Αιγαίου Γ. Μαχαιρίδη και του περιφερειακού συμβούλου Γιώργου Κατσοτούρχη για την Αλιεία (1ο Θέμα στη συνεδρίαση του Περιφερειακού Συμβουλίου)

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΓΕΩΡΓΙΟΥ ΚΑΤΣΟΤΟΥΡΧΗ
Θέμα : ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ-ΜΕΤΑΡΡΎΘΜΙΣΗ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΑΛΙΕΥΤΙΚΗΣ -ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΣΤΟ ΝΗΣΙΩΤΙΚΟ ΧΩΡΟ- ΠΡΑΣΙΝΗ ΒΙΒΛΟΣ - ΤΙ ΕΓΙΝΕ ΜΕ ΤΗΝ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ 2002
ΓΙΑ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΚΑΤΑΝΟΗΤΟ ΚΥΡΙΟΙ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΙ ΓΙΑΤΙ ΜΙΛΑΜΕ Η ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΕΧΕΙ ΔΥΟ ΣΚΕΛΗ ΠΡΩΤΟΝ ΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΔΕΥΤΕΡΟΝ ΤΑ ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ.

Κυρίες και κύριοι για να προχωρήσουμε παρακάτω και να μιλήσουμε για την ΝΕΑ ΚΑΠ έχω την αίσθηση ότι πρέπει να πούμε δύο λόγια τι έγινε με την Μεταρρύθμιση του 2002. Γιατί φτάσαμε σήμερα να είμαστε υποχρεωμένοι να πάρουμε τόσο σκληρά μέτρα προκειμένου να ισορροπήσουμε την κατάσταση στον αλιευτικό τομέα ;
Η ίδια η Επιτροπή μιλά, για συρίκνωση των αλιευτικών αποθεμάτων με την υπεραλίευση του 80% όλων των ειδών που ζούν στα Ευρωπαϊκά ύδατα.
Μήπως τα Τεχικά Μέτρα που πήραμε το 1994 για την Μεσόγειο Θάλασσα με τον Καν 1626/94 δεν ήταν αυτά που έπρεπε ;
Μήπως τα Μέτρα που πήραμε με τον Καν 2371/02 για την Διατήρηση και Βιώσιμη Εκμετάλευση των αλιευτικών πόρων δεν ήταν σωστά ;
Μήπως οι παρεμβάσεις στον αλιευτικό τομέα που κάναμε με τον 3699/93 Καν. τον 2469/98 Καν. τον 2792/99 Καν. δεν έπρεπε να γίνουν ή μήπως δεν τις αξιοποιήσαμε σωστά ;
Κυρίες και κύριοι και τα Τεχνικά Μέτρα το 1994 ήτα σωστά και τα μέτρα Διατήρησης και βιώσιμης εκμετάλευσης των αλιευτικών πόρων του 2002 ήταν σωστά και τα διαρθρωτικά μέτρα για την παρέμβαση στον τομέα της αλιείας ήταν σωστά.
ΣΤΗΝ ΘΕΩΡΊΑ ΟΜΩΣ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΡΑΞΗ.
Γιατί τα ίδια έγραφε ο Καν 1626/94 τα ίδια γράφει και ο Καν 1967/06
ότι απαγορεύονται συρόμενα εργαλεία πάνω από Ποσειδώνια Λιβάδια,
Φανερόγαμους και Ασβεστολιθικά Πετρώματα.
Εμείς όμως δεν φροντίσαμε να καταγραφούν με αποτέλεσμα να κινδυνεύουν με εξαφάνιση.
Τα ίδια έγραφε ο Καν 1626/94 τα ίδια γράφει 1967/06 ότι απαγορεύετε η αλιεία των μικρών ψαριών.
ΕΓΙΝΕ ΤΙΠΟΤΑ ; ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΑ ΒΛΕΠΟΥΜΕ ΟΛΟΙ.
Για βιώσιμη ανάπτυξη και εκμετάλευση των αλιευτικών πόρων και ορθρολογική διαχείριση έγραφαν ο Καν. 3699/93 ο Καν 2469/98 ο Καν. 2792/99 ο Καν 2371/02 τα ίδια γράφει και ο 1198/06 και ενδεχόμενα να γράφει τα ίδια και ο Νέος Κανονισμός.
Το ζήτημα είναι ποιοί συμμετέχουν στην παρακολούθηση και ποιοι εγγυώνται την ΠΙΣΤΗ ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΗΣ ΚΑΠ.
Κυρίες και Κύριοι η Ευρωπαϊκή Ένωση φιλοξενεί στους κόλπους
της χιλιάδες νησιά εξαιρετικά απομακρυσμένα γεωγραφικά από την Ήπειρό μας.
Κατά καιρούς η Ευρωπαϊκή Ένωση αναγνώρισε τα ιδιαίτερα μειονεκτήματα που επηρεάζουν την οικονομική και κοινωνική κατάσταση των Ελληνικών Απόκεντρων νησιών μας Καν. ΕΟΚ 1451/01.
Άλλωστε και το Σύνταγμα μας Άρθρο 101 είναι ξεκάθαρο << όταν ο Νομοθέτης λειτουργεί κανονιστικά θα πρέπει να λαμβάνει υπόψη του την νησιωτική ιδιαιτερότητα>>.
Έχοντας υπόψη ότι η Αλιεία με παραδοσιακά μέσα και η Παράκτια Αλιεία είναι πολύ σημαντικές από κοινωνικής και οικονομικής άποψης θα πρέπει στα πλαίσια της ΝΕΑΣ ΚΑΠ να ληφθούν μέτρα που να ανακουφίζουν τους μόνιμους κάτοικους των Απόκεντρων Ελληνικών νησιών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.Η Μεταρύθμιση θα πρέπει να οδηγήσει σε μία Κοινή Μεσογειακή Αλιευτική Πολιτική η οποία να μπορεί να παράσχει βιώσιμη ανάπτυξη στα Απόκεντρα Ελληνικά νησιά από περιβαλλοντικής, οικονομικής και κοινωνικής άποψης και να εγγυάται την πιστή εφαρμογή της.Πιστεύουμε λοιπόν σε μία μελλοντική Μεσογειακή Αλιευτική Πολιτική με σαφείς και συνεκτικούς στόχους και αρχές.
ΤΙ ΘΑ ΘΕΛΑΜΕ ΝΑ ΠΕΡΙΕΧΕΙ Η ΝΕΑ ΚΑΠ :
1. ΝΑ ΞΕΚΑΘΑΡΙΖΕΙ ΠΟΙΟΙ ΕΙΝΑΙ ΚΑΤΑ ΚΥΡΙΟ ΕΠΕΓΓΕΛΜΑ ΨΑΡΑΔΕΣ.
Πρέπει να ξεκαθαρίσει η ΝΕΑ ΚΑΠ με σαφείς όρους ποιός εξαρτάτε από την αλιεία, ποιος ψαράς ζεί από την αλιεία, για να μπορέσουμε να μιλήσουμε με ίσους όρους και κανόνες και τέλος πάντων να μπορέσουμε να σηνεννοηθούμε για το μέλον μας.
2. ΤΗΝ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΑΛΙΕΙΑΣ
Οι στόχοι της νέας προσέγγισης στον τομέα της διαχείρισης της αλιείας κατά την άποψη μας πρέπει να είναι :
α) Ο επαναπροσανατολισμός της διαχείρισης προς μία περισσότερο μακροπρόθεσμης προσέγγισης για την διασφάλιση της βιώσιμης αλιείας σε επίπεδο Περιφέρειας.
β) Η διαχείριση της αλιευτικής προσπάθειας πρέπει να είναι σύμφωνα με τις βιώσιμες αλιευτικές δυνατότητες, η οποία θα απαιτήσει βέβαια εκεί που φτάσαμε, άμεση και σημαντική μείωση της αλιευτικής προσπάθειας, άρα μείωση του στόλου.Όμως για να είμαστε ειλικρινείς απέναντι στους ψαράδες θα πρέπει η ΝΕΑ ΚΑΠ να ξεκαθαρίσει τον καθορισμό της αλιευτικής προσπάθειας.
Ο καθορισμός της αλιευτικής προσπάθειας με την χωρητικότητα την ιπποδύναμη και οι ημέρες εργασίας που ισχύει σήμερα, δεν μπορεί να αποτελεί θεώρημα για όλα τα αλιευτικά εργαλεία.
Άλλη πίεση ασκούν στο απόθεμα τα ενεργά αλιευτικά εργαλεία και άλλη πίεση τα σταθερά αλιευτικά εργαλεία.Ειδικά στις καιρικές συνθήκες που επικρατούν στο Αιγαίο Πέλαγος ( κατά μέσω όρο 5 Μποφόρ ) καταλαβένετε ότι για την Παράκτια αλιεία που χρησιμοποιεί σταθερά εργαλεία η ιπποδύναμη είναι ζήτημα ασφάλειας είναι ζήτημα ζωής.Θα πρέπει λοιπόν η ΝΕΑ ΚΑΠ να ξεκαθαρίζει τον τρόπο μέτρησης της αλιευτικής προσπάθειας των ενεργών και των σταθερών αλιευτικών εργαλείων.
-Η ΝΕΑ ΚΑΠ πρέπει να προσβλέπει στην καλύτερη χρήση των αλιευτικών πόρων για την αποφυγή των απορρίψεων.
Άρα η επιλεκτικότητα των αλιευτικών εργαλείων καθίσταται πλέον ανάγκη διότι μόμο με αυτό τον τρόπο και αξιοποιούμε τα αλιεύματα μας και θα αποφεύγουμε τα απορριπτόμενα.
-Η ΝΕΑ ΚΑΠ πρέπει επίσης να ενσωματώση τα περιβαλλοντικά ζητήματα στην διαχείριση της αλιείας με στόχο την προστασία της βιοπικιλότητας και της τροφικής αλυσίδας πρίν είναι αργά.
Περιβάλλον δεν είναι μόνο η στεριά τα πουλιά και τα θυλαστικά,
Περιβάλλον είναι και τα Φανερόγαμα οι Ποσειδωνίες και τα Ασβεστολιθικά Πετρώματα που τείνουν να εξαφανιστούν με τις ενέργειες μας από τον βυθό της θάλασσας, άρα πρέπει να καταγραφούν.
-Η ΝΕΑ ΚΑΠ θα πρέπει να ενθαρρύνει την δημιουργία Εθνικών Προστατευόμενων Περιοχών.
-Η ΝΕΑ ΚΑΠ πρέπει να στηρίξη την παροχή επιστημονικών συμβουλών ηψηλής ποιότητας και όχι παρωχημένες αντιλήψεις του όλα πάνε καλά.
3. ΕΠΙΔΟΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΑΛΙΕΙΑΣ.
Α) Οι Επιδοτήσεις στον τομέα της αλιείας πρέπει να απευθύνονται μόνο στους ψαράδες που ζουν από την αλιεία, με συγκεκριμένους στόχους, την Ασφάλεια των επιβαινόντων, την Ρύπανση του περιβάλλοντος και την Υγιεινή των προϊόντων. Αυτά όσο αφορά το στόλο.
Β) Οι επιδοτήσεις πρέπει να ενθαρρύνουν τα συλλογικά σχέδια που αφορούν την επιλεκτικότητα των αλιευτικών εργαλείων, την ορθολογική διαχείριση των αλιευτικών περιοχών, την κατασκευή Τεχνητών Υφάλων, την καταγραφή των οικοσυστημάτων, την επιστημονική συμβουλή υψηλής ποιότητας, και τον έλεγχο και παρακολούθηση για την πιστή εφαρμογή της ΚΑΠ.
4. ΔΙΕΘΝΉΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΣΥΜΦΩΝΙΕΣ ΜΕ ΤΡΙΤΕΣ ΧΩΡΕΣ
Κυρίες και κύριοι είναι κοινή διαπίστωση ότι τα αποθέματα των ψαριών στην Μεσόγειο μειώνονται δραματικά.Είναι αλήθεια ότι οι ψαράδες των Παράκτιων περιοχών στην Μεσόγειο βρίσκονται σε απόγνωση.Είναι γνωστό σε όλους ψαράδες και επιστήμονες ότι τα ψάρια μετακινούνται ελέυθερα σύμφωνα με τα ένστικτά τους στις θάλασσες της Μεσογείου.Είναι γνωστό ότι τα ψάρια αποτελούν ένα φυσικό, βιολογικό, μετακινούμενο πόρο.Η αναπαραγωγή των ψαριών πραγματοποιείται χωρίς παρεμβολή και χωρίς κανένα κόστος για τον οποιονδήποτε.Τα μειονεκτήματα ωστόσο, είναι ότι τα ψάρια μετακινούνται και σε ορισμένες περιπτώσεις, μεταναστεύουν σε πολύ μεγάλες αποστάσεις.
Η κυριότητα όμως των ψαριών δεν ανήκει σε κανένα μέχρις ότου πραγματοποιηθεί η αλίευση τους.
Κατά τον ίδιο τρόπο, η αλίευση ενός ψαριού προκαλεί την έλειψη ενός διαθέσιμου ψαριού για τους υπόλοιπους ψαράδες της Μεσογείου.Κάθε ψαράς, ως εκ τούτου, εξαρτάται από τις ενέργειες των άλλων ψαράδων νόμιμων και παράνομων.Άρα η εξάρτηση αυτή από τις δραστηριότητες των άλλων ψαράδων είναι αναπόφευκτη.Τα αποθέματα των ψαριών στην Μεσόγειο συνεχίζουν να θεωρούνται ως κοινός πόρος, μέρος της κοινής κληρονομιάς μας, που πρέπει να υφίστανται ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΑΠΟ ΟΛΑ ΤΑ ΚΡΑΤΗ ΤΗΣ ΜΕΣΟΓΕΙΟΥ.
Άλλωστε προσχωρώντας στην Συνθήκη των Ηνωμένων Εθνών για το δίκαιο της θάλασσας 957 Kb του 1982, η Ευρωπαϊκή Κοινότητα και τα λοιπά συμβαλλόμενα μέρη δεσμεύτηκαν μεταξύ των άλλων να θεσπίσουν μία ισορροπία ανάμεσα στα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των Παράκτιων Κρατών, μέσα σε αυτά και τα Κράτη της Μεσογείου και τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των Χωρών που διεξάγουν αλιευτικές δραστηριότητες στην ανοικτή θάλασσα.
Για τους λόγους αυτούς η Ευρωπαϊκή Ένωση συμμετέσχε ενεργά στην εκπόνηση τριών νέων πράξεων οι οποίες συμπληρώνουν και διασαφηνίζουν για το σκοπό αυτό τις διατάξεις που αποφασίστηκαν στο πλαίσιο της Σύμβασης για το δίκαιο της θάλασσας και ειδικότερα :
1. Τη συμφωνία για την προώθηση της συμμόρφωσης προς Διεθνή μέτρα διατήρησης και διαχείρισης από αλιευτικά σκάφη στην ανοικτή θάλασσα, η οποία εγκρίθηκε στο πλαίσιο του FAO το 1993.
2. Τον κώδικα δεοντολογίας για την υπεύθυνη αλιεία, ο οποίος εγκρίθηκε από την συνδιάσκεψη του FAO τον Νοέμβριο του 1995 και αποτελεί συνέχεια της δήλωσης του Κανκούν του 1992.
3. Τη συμφωνία για την εφαρμογή των διατάξεων της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών για το δίκαιο της θάλασσας οι οποίες αφορούν τη διατήρηση και την διαχείριση των αλληλοεπικαλυπτόμενων αποθεμάτων ιχθύων ( ιχθείς που απαντώνται τόσο εντός όσο και εκτός των αποκλειστικών οικονομικών ζωνών ) και των αποθεμάτων των άκρως μεταναστευτικών ιχθύων γνωστή ως Συμφωνία της Νέας Υόρκης η οποία εγκρίθηκε το 1995.
Πρέπει λοιπόν οι πολιτικές της ΝΕΑΣ ΚΑΠ να μην απευθύνονται μόνο στα Κράτη Μέλη, αλλά σε όλα τα Κράτη της Μεσογείου.
Εάν αυτό δεν συμβεί τότε είναι λάθος η προσέγγιση της επιτροπής για την επίτευξη των στόχων που θα θέσει η ΝΕΑ ΚΑΠ.
5. ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΛΙΕΥΤΙΚΟΥ ΚΛΑΔΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΑΠΟΘΕΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΡΌΠΟΣ ΛΗΨΗΣ ΤΩΝ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ Ε.Ε.
Μεγάλη κουβέντα, μέχρι που μπορούν να φτάσουν οι αρμοδιότητες μας ;
Εμείς ζητάμε την αποκέντρωση των Συμβουλίων Αλιείας στις Περιφέρειες με πλειοψηφία των ψαράδων στα Συμβούλια.Εμείς ζητάμε να αναλάβουμε την συνδιαχείριση των αλιευτικών πόρων στην Περιφέρεια μας.Εμείς ζητάμε να έχουμε την παρακολούθηση του στόλου σε Περιφερειακό επίπεδο.Εμείς ζητάμε την εκπόνηση των διαχειριστικών σχεδίων σε συνεργασία με την Επιστημονική Κοινότητα.Εμείς ζητάμε η Αποφάσεις που αφορούν τα παραπάνω να έχουν τον πρώτο λόγο οι ψαράδες και να πέρνονται σε Περιφερειακό επίπεδο.
ΜΠΟΡΟΥΜΕ ΝΑ ΤΙΣ ΕΧΟΜΕ ;
7. ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΠΟΥ ΕΞΑΡΤΩΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΙΕΙΑ
Όλα τα παραπάνω για να υλοποιηθούν το καταλαβαίνουμε όλοι μας θα απαιτηθεί πολύς χρόνος και πολλά εκ. ευρώ.Θα πρέπει λοιπόν να τεθεί σε εφαρμογή μέσα από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Αλιείας, το Γεωργικό Ταμείο, το Περιφερειακό Ταμείο και το Ταμείο Συνοχής 2013-2020 μία ολοκληρωμένη ανάπτυξη των Απόκεντρων Ελληνικών Νησιών που εξαρτώνται από την Αλιεία η οποία θα έχει στόχο
-Την αναγνώριση του ρόλου που διαδραματίζουν οι ψαράδες και οι άλλοι παράγοντες στον τομέα της αλιείας όσον αφορά την διατήρηση της Κοινωνικής και Πολιτιστικής κληρονομιάς των Νησιών μας, μέσω της διατήρησης των κατοίκων στα Νησιά μας στα οποία υπάρχουν περιορισμένες οικονομικές δραστηριότητες εκτός αλιείας, και να προωθήσει δράσεις ολοκληρωμένων παρεμβάσεων στις εν λόγο Νησιωτηκές περιοχές που εξαρτώνται από την αλιεία.
ΣΥΝΟΨΙΖΟΝΤΑΣ ΤΑ ΌΛΑ ΤΑ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΠΡΟΤΕΙΝΟΥΜΕ ΣΤΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΌ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ.
ΤΕΧΝΙΚΑ ΜΕΤΡΑ :
1. Στα πλαίσια μιάς ολοκληρωμένης διαχείρισης των αλιευτικών πόρων να ολοκληρωθεί το διαχειριστικό σχέδιο αλιείας που η Περιφέρεια μας έκανε στις Περιφερειακές Ενότητες Καλύμνου-Κώ σε όλη την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Χρηματοδότηση του Έργου από το ΕΠΑΛ 2007-2013 Άξονας 3 Συλλογικές Δράσεις.
2. Καταγραφή όλων των οικοσυστημάτων ( Ποσειδωνίες, Φανερόγαμοι,
Ασβεστολιθικά Πετρώματα ).
Χρηματοδότηση του Έργου ΥΠΕΚΑ
3. Να προστασεύσουμε την Τροφική Αλυσίδα.
Πολιτική Απόφαση.
4. Να καθιερωθούν στην Περιφέρεια μας Εθνικές Προστατευόμενες Περιοχές εφαρμόζοντας τον Καν. 1967/2006 Πολιτική Απόφαση.
5. Να απαγορεύετε η αλιεία με όλα τα αλιευτικά εργαλεία τον μήνα
Μάϊο κάθε έτος στην περιφερεια Νοτίου Αιγαίου.Πολιτική Απόφαση.
6. ΠΑΡΑΚΤΙΑ ΑΛΙΕΙΑ
α) Να απαγορεύετε η αλιεία με μανωμένα δίχτυα κάτω από 42 χιλ μετρούμενα από την διαγώνιο στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
β) Να απαγορεύετε η αλιεία με απλάδια δίχτυα κάτω των 36 χιλ. μετρούμενα από την διαγώνιο σε όλη την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
γ) Να απαγορεύετε το αλιευτικό εργαλείο Κιούρτος σε όλες τις προστατευόμενες θαλάσσιες περιοχές της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
δ) Να απαγορεύετε η αλιεία στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου με τα αλιευτικά εργαλεία ( ΒΟΛΚΟΙ, ΚΙΟΥΠΙΑ, ΝΤΑΟΥΛΙΑ ) καθ΄ όλο το έτος.
7) ΓΡΙΓΡΙ
Να απαγορεύετε η αλιεία στην Περιφερεια Νοτίου Αιγαιου με το
αλιευτικό εργαλείο ΓΡΙΓΡΙ ημέρας καθ΄ όλο το έτος, και το ΓΡΙΓΡΙ νύχτας πάνω από Ποσειδωνίες.
8) ΜΗΧΑΝΟΤΡΑΕΣ
Να τοποθετηθεί άμεσα το Σύστημα Παρακολούθησης AIS
9) ΞΙΦΙΑΣ
Να καταργηθεί η αλιεία του ΞΙΦΙΑ σε όλη την Μεσόγειο με το αλιευτικό εργαλείο παρασυρόμενα δίχτυα.Να απαγορευθεί η αλιεία του ΞΙΦΙΑ τους μήνες Δεκέμβριο και Ιανουάριο κάθε έτος καθώς επίσης και η έκδοση αδειών για αλιεία στα Διεθνή ύδατα.Να καθιερωθεί το αλιευτικό εργαλείο αλιείας ΞΙΦΙΑ
ΠΡΟΤΑΣΗ :
Προκειμένου να αποφευχθούν τα παρεπίπτοντα αλιεύματα ΞΙΦΙΑ θα πρέπει η αλιεία του ΞΙΦΙΑ να επιτρέπεται μόνο με Παραγάδι Αμεριάνικου Τύπου Καρούλα δηλαδή η μάνα να είναι τουλάχιστον 200 χιλ πάχος το παράμαλο τουλάχιστον 120 χιλ. πάχος το δόλωμα να είναι τουλάχιστον 4 έως 6 τεμάχια στο κιλό.
10) ΚΟΚΚΙΝΟΣ ΤΟΝΟΣ
Να απαγορευθεί η αλιεία ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΤΟΝΟΥ με κυκλικά δίχτυα ΓΡΙΓΡΙ σε όλη την Μεσόγειο, και να καθιερωθεί το ίδιο παραγάδι του
ΞΙΦΙΑ και στον ΚΟΚΚΙΝΟ ΤΟΝΟ.
Και να αναγνωριστούν τα Ιστορικά δικαιώματα της Χώρας μας στην
ΠΟΣΟΣΤΩΣΗ του ΚΟΚΚΙΝΟΥ ΤΟΝΟΥ ΔΗΛΛΑΔΗ ΤΟ 3% της
Ποσόστωσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
11) ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΗ ΑΛΙΕΙΑ 300 ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΑΔΕΙΕΣ
Να σταματήσει η έκδοση νών αδειών Ερασιτεχνικής Αλιείας, να καταγράφονται όλα τα αλιεύματα και να επιτρέπετε η Ερασιτεχνική Αλιεία μόνο το Σαββατοκύριακο και μόνο πέντε κιλά ανά σκάφος.
12) ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΕΣ
Σίγουρα οι Υδατοκαλλιέργειες είναι ένας συμαντικός οικονομικός
Κλάδος που συμβάλει σημαντικά στην ανάπτυξη των Νησιών μας.
Όμως κάτω από όρους και κανόνες.
Όχι να Αποφασίζουν άλλοι για μας χωρίς εμάς.
Θα πρέπει λοιπόν να καταργηθεί η ΚΥΑ να τροποποιήσουμε την Απόφαση μας και να εισηγηθούμε μια νέα ΚΥΑ που θα λαμβάνει υπόψη της καθοριστικά και όχι γνωμοδοτικά τις Αποφάσεις των Περιφερειακών Συμβουλίων, των Δημοτικών Συμβουλίων και των ψαράδων
12) ΔΙΑΡΘΡΩΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΝΕΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΤΑΜΕΙΟ ΑΛΙΕΙΑΣ 
Τα βασικά χαρακτηριστικά του ΝΕΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΤΑΜΕΙΟΥ πρέπει είναι κατά την άποψη μας :
-Να έχει εστίαση τον Άνθρωπο και τις Τοπικές Κοινωνίες που Εξαρτώνται από την αλιεία.
-Την αλληλεπίδραση με τα άλλα Ταμεία στα πλαίσια ολοκληρωμένων παρεμβάσεων τύπου LEADER ΑΛΙΕΙΑΣ.
-Την Αρχιτεκτονική για βιώσιμη και έξυπνη αλιεία, την βιώσιμη ανάπτυξη και στήριξη των περιοχών που εξαρτώνται από την αλιεία,την συνδιαχείριση, την ανάπτυξη και θέσεις εργασίας μέσω διά βίου
μάθησης, νέων δεξιοτήτων και ίδρυσης νέων επιχειρήσεων με έμφαση στους αναδιόμενους θαλάσσιου κλάδους π.χ Αλιευτικός Τουρισμός.
Κυρίες και κύριοι κατέβαλα κάθε δυνατή προσπάθεια να αναπτύξω τον Στρατηγικό Σχεδιασμό Ανάπτυξης της Αλιείας με ΟΡΑΜΑ ΜΙΑ ΚΑΘΑΡΗ ΘΑΛΑΣΣΑ ΓΕΜΑΤΗ ΨΑΡΙΑ.
Με στόχους που να εξηπηρετούν το ΟΡΑΜΑ :
-Την Ολοκληρωμένη Θαλάσσια Πολιτική
-Την Ορθολογική Διαχείριση των Αλιευτικών Πόρων.
-Τον Άνθρωπο και τις Κοινωνίες που Εξαρτώνται από την Αλιεία.
Με Δράσεις που να εξηπηρετούν το ΟΡΑΜΑ και τους ΣΤΟΧΟΥΣ :
-Την Βιώσημη και Έξυμνη Αλιεία
-Την Βιώσημη Ανάπτυξη των Περιοχών που Εξατρώνται από την Αλιεία
-Την Περιβαλλοντική Βιωσιμότητα
-Την Συνδιαχείριση
-Την Πολλαπλή Χρηματοδότηση
-Την Καινοτομία σε Τοπικό Επίπεδο
-Την έμφαση στους Αναδυόμενους Θαλάσσιους Κλάδους
-Τον Έλεγχο και Συλλογή Επιστημονικών Δεδομένων
Και τέλος με Έργα που ανέφερα παραπάνω που εξηπηρετούν το ΌΡΑΜΑ τους ΣΤΟΧΟΥΣ και τις ΔΡΑΣΕΙΣ, που εμείς εδώ θα Αποφασίσουμε στο Περιφερειακό μας Συμβούλιο, ανάλογα με τους διαθέσιμους Πόρους και την Πολιτική Αλιείας που θέλουμε να αναπτύξουμε στα ΝΗΣΙΑ μας.
Ήδη τα πρώτα Μηνύματα από την κυρία Δαμανάκη και την Κομμισσιόν είναι ΘΕΤΙΚΑ, πρέπει όμως να συνεχίσουμε τον αγώνα μας για πλήρη δικαίωση των ΘΕΣΕΩΝ μας
Κάλυμνος 06-06-2012
ΓΙΑ ΤΟ Δ.Σ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΤΩΝ ΑΛΙΕΥΤΙΚΩΝ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΤΩΝ ΠΑΡΑΜΕΘΟΡΙΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
( ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΣ ΓΕΣΑΣΕ ) ΚΑΙ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟΣ ΣΥΜΒΟΥΛΟΣ
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΤΣΟΤΟΥΡΧΗΣ 


    ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΡΧΗ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ 

  
« ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ  ΤΗΣ ΑΛΙΕΙΑΣ - ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ  ΣΤΟ ΝΟΤΙΟ ΑΙΓΑΙΟ »             
          
ΕΙΣΑΓΩΓΗ

      Η αλιεία στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου αποτελεί ένα δυναμικό κλάδο για τον πρωτογενή τομέα και σημαντικό παράγοντα στην οικονομική ανάπτυξη .
Προσφέρει θέσεις εργασίας και απασχόλησης στον ντόπιο πληθυσμό, συμβάλλοντας σημαντικά στην κάλυψη θέσεων
εργασίας.
Η επαγγελματική αλιευτική δραστηριότητα στη Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου βρίσκεται σε ύφεση εξαιτίας της μείωσης των αλιευμάτων
      Δεν παύει όμως να αποτελεί μια σημαντική πηγή εισοδήματος για τους κατοίκους των νησιών μας. 
ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΑΛΙΕΙΑ
Υφισταμένη Κατάσταση

Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου παρά τις δυσκολίες που εμφανίζει λόγω του πολυνησιακού χαρακτήρα της και των ελλείψεων στις υποδομές, παρουσιάζει αξιοσημείωτη δραστηριότητα στον κλάδο της θαλάσσιας αλιείας, συνεισφέροντας  ζωτικά στην εθνική οικονομία.
Στο τομέα της θαλάσσιας αλιείας εργάζονται σήμερα 2.203 σκάφη παράκτιας αλιείας και 36 σκάφη Μέσης Αλιείας.
Οι απασχολούμενοι στα εν λόγω σκάφη ανέρχονται στα  4.700  άτομα και η παραγωγή των σκαφών σε περίπου 9.000 τόνους.
   Στα υφιστάμενα έργα συμπεριλαμβάνεται και ο Τεχνητός Ύφαλος στην θαλάσσια περιοχή μεταξύ των νήσων Καλύμνου – Κω.
   Ο σκοπός του είναι η προσέλκυση, συγκέντρωση των θαλασσίων οργανισμών και η αύξηση του πληθυσμού
των ψαριών . 
  Προβλήματα 
           Τα  κυριότερα προβλήματα της αλιείας  εστιάζονται  στα ακόλουθα:

-          Στην  έλλειψη δυνατότητας αύξησης της χωρητικότητας και  ισχύος μηχανών των αλιευτικών σκαφών. Στοιχεία απαραίτητα για την ανάπτυξη της παράκτιας αλιείας με την διεύρυνση των αλιευτικών πεδίων.
-          Στην  έλλειψη βασικών υποδομών  για τον ελλιμενισμό  των αλιευτικών σκαφών της περιοχής των υφιστάμενων  αλιευτικών  καταφυγίων  και στην  έλλειψη  χώρων ανέλκυσης– καθέλκυσης σκαφών.
-          Στη παράνομη αλιεία .
-          Στην έλλειψη  πλωτών  μέσων αστυνόμευσης  της Λιμενικών Αρχών  αλλά και  της στελέχωσής τους για την καλύτερη εξυπηρέτηση της αλιευτικής τάξης της Περιφέρειας.
-          Στη δυσκολία μεταφοράς των αλιευμάτων στα εμπορικά κέντρα και κατά συνέπεια στη διακίνηση και στην εμπορία τους.
-          Στο τρόπο προμήθειας  καυσίμων με ατέλεια.
-          Στο ελλιπές πλαίσιο διαχείρισης και ελέγχου της αλιείας όπως  :
     α) προστατευόμενων ενδιαιτημάτων (κοραλιογενείς σχηματισμοί κ.λ.π).
     β) προστατευόμενων ειδών
     γ) αλίευσης και εμπορίας αλιευμάτων μικρότερων του ελάχιστου επιτρεπόμενου        
         αλιεύσιμου μεγέθους.
     δ) της ελεύθερης μη καταγεγραμμένης αλιευτικής παραγωγής.  
      
-          Στην υπεραλίευση που δεν απειλείται μόνο το περιβάλλον και τα οικοσυστήματα, αλλά και το μέλλον της ίδιας της αλιείας ο 65% των ιχθυοαποθεμάτωντης Μεσογείου βρίσκονται εκτός των ασφαλών βιολογικών ορίων).


    ΣΤΟΧΟΙ   

1)       Προστασία των αλιευτικών πόρων .
2)       Ανάπτυξη αλιευτικών δραστηριοτήτων
3)       Επίτευξη διαρκούς ισορροπίας μεταξύ των αλιευτικών πόρων και των αντίστοιχων αλιευτικών δραστηριοτήτων, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα την οικονομική βιωσιμότητα του  κλάδου, ανακόπτοντας  την ύφεση του. 
4)       Οργανωμένη και ελεγχόμενη αλιεία και εμπορία αλιευτικών προϊόντων.

5)       Προώθηση και ενίσχυση της δημιουργίας Ομάδων Παραγωγών.

6)       Ανάπτυξη νέων δραστηριοτήτων –συμβατών με την αλιεία- που θα οδηγήσουν  νεότερους  επαγγελματίες στην ενασχόληση με την αλιεία.

7)       Δημιουργία ευνοϊκού περιβάλλοντος για την προσέλκυση νέων μέσα από την κατάρτιση, επιμόρφωση     και την πρόσβαση στην εύκολη  πληροφόρηση.

                      Μέτρα για την επίτευξη των Στόχων
               
1 ) Η σύνταξη διαχειριστικής μελέτης αλιείας με την δημιουργία προστατευόμενων  αλιευτικών ζωνών. 
) Συλλογή δεδομένων της αλιευτικής παραγωγής ( ανάκαμψη των ιχθυοαποθεμάτων.
                3)  Εκπόνηση επιστημονικών μελετών για την καταγραφή της κάλυψης και της  οικολογικής κατάστασης                         των  λιβαδιών  ποσειδωνίας .
                4 Θεσμοθέτηση της δυνατότητας αύξησης της χωρητικότητας και της ιπποδύναμης των σκαφών  της                       παράκτιας αλιείας. 
                5) Η ανάπτυξη νέων τεχνικών αλιείας και αλιείας βαθέων υδάτων με την υποστήριξη                      επιστημονικών μελετών για την βελτίωση της αλιευτικής απόδοσης και της  εκμετάλλευσης νέων                      αλιευτικών πόρων. 
                6Η κατασκευή αλιευτικών καταφυγίων και αλιευτικών σταθμών και ο εκσυγχρονισμός                     των υπαρχόντων .
               7)  Διατήρηση και ενίσχυση του καθεστώτος προμήθειας καυσίμων  με ατέλεια.
       8) Η ίδρυση ιχθυαγορών για την οργανωμένη εμπορία των αλιευτικών  προϊόντων και  την καταγραφή της αλιευτικής παραγωγής .
                 9) Η ενίσχυση των ελεγκτικών μηχανισμών τόσο της επαγγελματικής όσο και της ερασιτεχνικής αλιείας.
10) Η πόντιση τεχνητών υφάλων μια σύγχρονη διαχειριστική απάντηση για την ανάκαμψη των       ιχθυαποθεμάτων.
                11) Προώθηση  της ίδρυσης Ομάδων Παραγωγών. 
12) Ανάπτυξη Δράσεων συνέργιας Αλιευτικής  δραστηριότητας και του  Τουρισμού.
                           (Αλιευτικός Τουρισμός).                 
13 ) Εκπόνηση Προγραμμάτων Κατάρτισης και Εκπαίδευσης  στην αλιεία και   στις εναλλακτικά          σχετιζόμενες  δραστηριότητες με αυτήν ( Αλιευτικός Τουρισμός – Οικοτουρισμός- Καταδυτικός )
                14 ) Εκπόνηση Προγραμμάτων  περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης  για τους μαθητές.
    ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ

       Υφιστάμενη Κατάσταση

Η χώρα μας τα τελευταία χρόνια κατέχει την πρώτη θέση στη Μεσόγειο σε ότι αφορά την παραγωγή προϊόντων υδατοκαλλιέργειας και την πρώτη θέση στην Ευρώπη ως προς την παραγωγή των ευρύαλων ειδών ψαριών.
Ο κλάδος της θαλάσσιας ιχθυοκαλλιέργειας αποτελεί ένα από τους κατ’ εξοχήν κλάδους της ελληνικής οικονομίας με εξαγωγικό χαρακτήρα (εξάγονται τα δύο τρία 2/3 της εθνικής παραγωγής).
Η  Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου είναι η τρίτη  σε παραγωγή προϊόντων υδατοκαλλιέργειας στην Ελλάδα
Είναι ένας δυναμικός κλάδος (από 185 τόνους το 1990 έφτασε  στους 8000 τόνους το 2010 με τάσεις σταθεροποίησης). Το έτος 2010 στη Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου δραστηριοποιήθηκαν  είκοσι τρεις (23) φορείς.

Προβλήματα
Η μέχρι σήμερα ικανοποιητική πορεία εξέλιξης του κλάδου δεν εξασφαλίζει ευνοϊκές προοπτικές για το άμεσο μέλλον. Πρέπει να γίνει έγκαιρη στοχοποίηση των βασικών προβλημάτων του κλάδου και λήψη των κατάλληλων μέτρων προκειμένου να αντιμετωπιστούν. Τα προβλήματα αυτά μπορούν να κατηγοριοποιηθούν ανάλογα με τη φύση τους. Ειδικότερα αυτά εντοπίζονται:
        στην χωρική κατανομή, στην παραγωγική διαδικασία, στην διαχείριση και στο επίπεδο εκσυγχρονισμού των μονάδων,
        στο πλαίσιο διακίνησης και διάθεσης του τελικού παραγόμενου προϊόντος,
        στη δημόσια διοίκηση
        στον ακριτικό χαρακτήρα της Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου ως διάσπαρτού νησιωτικού συμπλέγματος με μεγάλη απόσταση από τα κέντρα διάθεσης και
        στις ελλιπείς υποδομές εξυπηρέτησης για την προώθηση των προϊόντων.
Στόχοι
       1) Η αύξηση του παραγόμενου προϊόντος της υδατοκαλλιέργειας, με γνώμονα την Κοινή Αλιευτική Πολιτική, την Στρατηγική για την Βιώσιμη Ανάπτυξη της Ευρωπαϊκής Υδατοκαλλιέργειας και την αειφορία. 2) Η διαφοροποίηση του παραγόμενου προϊόντος των υδατοκαλλιεργειών με την εφαρμογή νέων τεχνολογιών και μεθόδων καλλιέργειας. 3) Η παραγωγή  ποιοτικών οργανικών (βιολογικών) προϊόντων υδατοκαλλιέργειας. 4)  Η συνδυασμένη ανάπτυξη των υδατοκαλλιεργειών, της επαγγελματικής αλιείας και του τουρισμού, με την ανάπτυξη υδατοκαλλιεργητικών δραστηριοτήτων μικρής κλίμακας, στα πλαίσια προώθησης της πολυδραστηριότητας και των ενεργειών για τη χωρική διάρθρωση, εξειδίκευση και εξασφάλιση της συμπληρωματικότητας των τομέων παραγωγής.
5) Η Εκπόνηση Προγραμμάτων Κατάρτισης και Εκπαίδευσης  στην υδατοκαλλιέργεια .     
    Μέτρα Δράσης 
1.        Τον εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων μονάδων υδατοκαλλιέργειας  με την εφαρμογή σύγχρονης τεχνολογίας και εξοπλισμών .
2.        Την εξασφάλιση χώρου για την κάλυψη των αναγκών που προκύπτουν από την ίδρυση νέων μονάδων, από τις επεκτάσεις ή τις μετεγκαταστάσεις και από τους εκσυγχρονισμούς των υφισταμένων μονάδων.
3.        Την χορήγηση αντισταθμιστικής οικονομικής ενίσχυσης για την εφαρμογή υδατοκαλλιεργητικών πρακτικών σε θέματα υγιεινής, κτηνιατρικής, περιβάλλοντος και τήρησης των πρωτοκόλλων παραγωγής που θα προλαμβάνουν τη σπατάλη πόρων και τη μη αναπόφευκτη ρύπανση.
4.        Την ίδρυση και την λειτουργία νέων μονάδων ιχθυοκαλλιέργειας  μικρής κλίμακας  από ομάδες παραγωγών, στα πολύ μικρά και απομακρυσμένα νησιά της Περιφέρειας  Νοτίου Αιγαίου.
5.        Προώθηση της σύστασης των φορέων διαχείρισης των Περιοχών Οργανωμένης Ανάπτυξης Υδατοκαλλιεργειών.
6.        Τη δημιουργία νέων καθώς και εκσυγχρονισμού των υφιστάμενων εγκαταστάσεων μεταποίησης, τυποποίησης και εμπορίας των αλιευτικών προϊόντων (συσκευαστήρια, κέντρα αποστολής ή εξυγίανσης οστράκων, ψυκτικοί ή αποθηκευτικοί χώροι, ιχθυόσκαλες, ιχθυαγορές ).
7.        Την εφαρμογή νέων μορφών  μεταποίησης, τυποποίησης και εμπορίας αλιευτικών προϊόντων  με την εγκατάσταση κατάλληλου εξοπλισμού και εφαρμογή πρακτικών σύμφωνων με τους κοινοτικούς κανονισμούς για τη  βελτίωση της ποιότητας, της υγιεινής και της εμπορικής παρουσίασης των αλιευτικών προϊόντος.
8.        Την εκπόνηση μελετών για την ανάπτυξη και εφαρμογή καινοτόμων διαδικασιών, ανάπτυξη νέων προϊόντων και τρόπων συσκευασίας και η αξιοποίηση παραδοσιακών ιχθηρών (αλίπαστα, καπνιστά κ.α).
9.        Την ανάπτυξη σύγχρονων πολιτικών διάθεσης των αλιευμάτων στο εμπόριο.  Αυτή θα επιτευχθεί με την χρηματοδότηση ενεργειών που θα αφορούν την άμεση εμπορία (direct marketing) εκ μέρους του παραγωγού. Συμπεριλαμβανομένης και δράσης για τη διαφημιστική προώθηση των τοπικών αλιευτικών προϊόντων και ιχθηρών.




                                                                                                 Ο Περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου
                                                                                                           Γιάννης ΜΑΧΑΙΡΙΔΗΣ


Δεν υπάρχουν σχόλια: