Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014

ΣΥΜΒΟΛΑ ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ ΟΙ ΕΝΤΟΙΧΙΣΜΕΝΟΙ ΚΙΟΝΕΣ ΤΗΣ ΑΚΡΟΠΟΛΗΣ

Ισιδώρου Νερούτσου
Σφόνδυλοι του Προπαρθενώνα εντοιχισμένοι στο βόρειο τείχος. © Αρχείο ΥΣΜΑ
Αναμφισβήτητα υπάρχει «άπειρο» κάλλος και είναι τεράστια η καλλιτεχνική αξία του Παρθενώνα. Όμως το όλο συγκρότημα κτισμάτων και αγαλμάτων της Ακρόπολης, που έχει και την μεγαλύτερη αξία, είναι ο συμβολισμός των δημιουργημάτων. Συμβολισμός που
με κανένα άλλο καλλιτεχνικό έργο στον κόσμο, δεν συγκρίνεται.
 Ο συμβολισμός δεν περιορίζεται μόνο στην ανάδειξη της διαμάχης των Ιώνων με τους Δωριείς, ούτε στην ενωτική για τους Έλληνες της εποχής προσπάθεια των καλλιτεχνών και των απλών εργατών, όπως μερικοί θέλουν να εμφανίσουν, αλλά φανερώνει με σχεδόν τέλειο τρόπο, την λάμψη της ελευθερίας, τον πλούτο της πραγματικής Δημοκρατίας, την αναγκαιότητα της λογικής σκέψης και του πολιτισμού και κυρίως την διατήρηση της διαρκούς υπενθύμισης της ιστορικής μνήμης.  Στοιχεία δηλαδή που χαρακτήριζαν και αποτελούσαν την θεμελιώδη έκφραση της βούλησης των Αθηναίων πολιτών και που αποδεικνύουν την σημασία της άμεσης επαφής της πραγματικής τέχνης με την ζωή και τα γεγονότα, που κατά καιρούς διαδραματίζονται.  Το όλο σύμπλεγμα των κτισμάτων και των γλυπτών του Παρθενώνα, αναβλύζει μεγάλες αλήθειες, για την αντίσταση ενός λαού, κατά της βαρβαρότητας, τόσο της ντόπιας αριστοκρατίας, όσο και της εξωτερικής επιβολής, που απειλούσαν την ελευθερία, την ζωή, την ποιότητα της και τον πολιτισμό των ανθρώπων που κατοικούσαν στην πόλη αυτή.  
Μέσα από τα γλυπτά ξεπηδούν αλήθειες, για την διαισθητική λογική της κοσμογονίας, που περνά μέσα από τον μύθο, στην κοινή συνείδηση των πολιτών. Αποτυπώνουν την μεγάλη σπουδαιότητα αυτής της πόλης και την μονομαχία των θεών, για την αναδοχή και την ονομασία της. Αποτελεί με λίγα λόγια το λίκνο της διανόησης όλου του πραγματικού κόσμου.  
Ο «ιερός» αυτός χώρος δεν επιτρέπεται να προσφέρεται ως αυτοσκοπός, στον βωμό της τουριστικής εκμετάλλευσης, γιατί αυτό από μόνο του, αποτελεί «προσβολή στις πανανθρώπινες αξίες».  
 Αυτονόητο είναι όμως ότι όλοι οι άνθρωποι του πλανήτη, έχουν κάθε δικαίωμα να αγγίξουν, να γνωρίσουν από κοντά και να ρουφήξουν τον χώρο και ιδιαίτερα τον συμβολισμό του.      
  Δεν αποτελεί ιεροσυλία, όπως θέλουν να την εμφανίζουν ορισμένοι με αποστολή ειδικού σκοπού, οι εκδηλώσεις από τον «ιερό βράχο», διαμαρτυριών, κατά αυταρχικών, αντιλαϊκών και απάνθρωπων συμπεριφορών της εκάστοτε εξουσίας. Αντίθετα ο τόπος αυτός είναι ο σωστός τόπος, για την αντίσταση. Εκεί έγινε και η πρώτη Ευρωπαϊκή αντιστασιακή πράξη, κατά των Γερμανών κατακτητών, από τον Μανώλη Γλέζο και τον Απόστολο Σάντα.                                                                                                                                                    Εκεί στα τείχη του βράχου, οι Αθηναίοι τοποθέτησαν, όχι τυχαία, τις κολώνες των παλιών κτισμάτων, που κατέστρεψαν οι Πέρσες εισβολείς. Τις τοποθέτησαν για να τις βλέπουν όλοι, από μακριά και κάθε μέρα. 
 Για να θυμούνται την αξία της αντίστασης και του αγώνα, που οδηγεί  στην ελευθερία και την αξία της θυσίας, ως προσφορά ζωής στην ανθρωπότητα . Να τους θυμίζει ότι μόνοι τους,  πρέπει πάντα να αγωνίζονται για την αξιοπρέπεια, που παρέχει στους πολίτες η πραγματική δημοκρατία.                                                                                       ..                                                      ..              Τα αγαθά αυτά δυστυχώς σήμερα ο Ελληνικός λαός τα έχει στερηθεί.  Εξουσιαστές- αρπακτικά, έσω και έξω από την χώρα, έχουν στερήσει τους ανθρώπους μας, από στοιχειώδη δικαιώματα. 
 Οι εντοιχισμένοι κίονες πρέπει να ξαναφέρουν στην μνήμη των σύγχρονων ανθρώπων,  όχι μόνο την καλλιτεχνική τελειότητα των κτισμάτων και των γλυπτών, αλλά κυρίως τα ιδεώδη των συμβολισμών της Ακρόπολης και να τους υπενθυμίσουν ότι τα αγαθά κόποις και θυσίαις κατακτώνται και οι επιβολείς με αντίσταση και αγώνα αποκρούονται.                    ..                                                                                                Ισίδωρος Νερούτσος                                                                                     
Σφόνδυλοι του Προπαρθενώνα εντοιχισμένοι στο βόρειο τείχος. © Αρχείο ΥΣΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: