Ο Ερμής ο ψυχοπομπός και ο νεκρός γενειοφόρος
Μενδώνη: Το ψηφιδωτό της Αμφίπολης έχει κοινά στοιχεία με τον "τάφο της Περσεφόνης"
Όλα τα ευρήματα είναι καινούρια για τους αρχαιολόγους, που υποστηρίζουν τη μοναδικότητα του μνημείου της Αμφίπολης.
"Αυτό το μνημείο είναι μοναδικό και πρέπει να το υποστηρίξουμε όλοι", λέει στην εφημερίδα "Καθημερινή" η προϊσταμένη της Γ΄Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων κ. Ελένη Μπάνου.
Για να συνεχίσει, πλέκοντας το εγκώμιο του μνημείου και επιχειρηματολογώντας υπέρ των καινοφανών χαρακτηριστικών:
"Κάθε κομμάτι του είναι έκπληξη. Όλα μας είναι καινούργια: η σκάλα που κατεβάζει σε κατώτερο επίπεδο από το έδαφος, οι διαφραγματικοί τάφοι που "κόβουν" τον μεγάλο διάδρομο σε μικρότερα κομμάτια και στην ουσία αποτελούν εμπόδια διότι κάτι θέλουν να κρύψουν. Επίσης, οι Σφίγγες, οι Καρυάτιδες που είναι μοναδικές όπως και το ψηφιδωτό δάπεδο. Κι ερχόμαστε στην ίδια την παράσταση που "μιλάει" από μόνη της. Είναι λαλούν σύμβολο".
Κι ακόμη, ο "Ερμής ψυχοπομπός", όπως τονίζει, θυμίζοντας και τις άλλες ιδιότητές του. όπως Κήρυξ των θεών και Ερμής Κερδώος.
Η εικονογράφηση του ψηφιδωτού δαπέδου θυμίζει σε πολλούς την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα αν και οι αρχαιολόγοι τονίζουν πως πρέπει να δούμε πρώτα ποια μορφή ακολουθεί.
"Μάλλον είναι αφηρωισμένος ο νεκρός", υποστηρίζει η κ. Μπάνου.
"Δεν πιστεύω ότι είναι θεός αλλά ο ίδιος ο νεκρός, αλλιώς δεν θα είχε νόημα να είναι μπροστά ο Ερμής ψυχοπομπός που μεταφέρει τις ψυχές στον Άδη. Νομίζω ότι θα είναι ο κάτοχος του τάφου. Είναι ένας άρχοντας, ένας μεγάλος στρατηλάτης, ένας στρατηγός;", εξηγεί. Θα είναι πάντως "δαφνοστεφανωμένος με χρυσό στεφάνι".
Πρώτη φορά σε τάφο συμφωνούν κορυφαίοι επιστήμονες, έχουμε ψηφιδωτό με παράσταση σε τάφο. "Δεν έχουμε άλλο παράλληλο. Παρά μόνο σε οικίες". Οσο για τα μπλε μάτια που φαίνεται να έχει στην απεικόνιση το ένα από τα δύο άλογα, η διευθύντρια της Γ΄ ΕΠΚΑ υποστηρίζε πως μάλλον πρόκειται για ψηφίδα που αποκολλήθηκε και έμεινε η ύλη που χρησιμοποίησε ο καλλιτέχνης. "Τα μάτια των αλόγων είναι μαύρα", εξηγεί.
Εντέλει ο καλλιτέχνης έχει σχέση με την Πέλλα όπως εικάζουν κάποιοι αρχαιολόγοι, αφού το έργο θυμίζει μωσαϊκά από επαύλεις της Μακεδονίας; "Το ψηφιδωτό της Αμφίπολης ήταν φτιαγμένο από “καλό χέρι” λέει η κ. Μπάνου. Ήταν δημιούργημα ενός εξαιρετικού καλλιτέχνη «που αποδίδει θαυμάσια τη μυθολογία τόσο των ανθρωπίνων μορφών όσο και των ζώων".
Την ίδια στιγμή, ο κ. Φάκλαρης, επισήμανε ότι «είναι η δεύτερη φορά που παρουσιάζεται αυτή η αναπαράσταση σε τάφο, αλλά η πρώτη φορά που εμφανίζεται σε ψηφιδωτή μορφή».
Παράλληλα, πρόσθεσε ότι ο ψυχοπομπός υποδηλώνει ότι πρόκειται για τάφο, ενώ ο Ηνίοχος αναπαριστά στον Πλούτωνα, τον Θεό του Κάτω Κόσμου, ο οποίος παίρνει την Περσεφόνη στο βασίλειο του και συμπλήρωσε ότι η Περσεφόνη θα αποκαλυφθεί στο επόμενο θάλαμο που παραμένει ακόμα άσκαφτο.
Με πληροφορίες από amfipoli-news, Καθημερινή
Για να συνεχίσει, πλέκοντας το εγκώμιο του μνημείου και επιχειρηματολογώντας υπέρ των καινοφανών χαρακτηριστικών:
"Κάθε κομμάτι του είναι έκπληξη. Όλα μας είναι καινούργια: η σκάλα που κατεβάζει σε κατώτερο επίπεδο από το έδαφος, οι διαφραγματικοί τάφοι που "κόβουν" τον μεγάλο διάδρομο σε μικρότερα κομμάτια και στην ουσία αποτελούν εμπόδια διότι κάτι θέλουν να κρύψουν. Επίσης, οι Σφίγγες, οι Καρυάτιδες που είναι μοναδικές όπως και το ψηφιδωτό δάπεδο. Κι ερχόμαστε στην ίδια την παράσταση που "μιλάει" από μόνη της. Είναι λαλούν σύμβολο".
Κι ακόμη, ο "Ερμής ψυχοπομπός", όπως τονίζει, θυμίζοντας και τις άλλες ιδιότητές του. όπως Κήρυξ των θεών και Ερμής Κερδώος.
Η εικονογράφηση του ψηφιδωτού δαπέδου θυμίζει σε πολλούς την αρπαγή της Περσεφόνης από τον Πλούτωνα αν και οι αρχαιολόγοι τονίζουν πως πρέπει να δούμε πρώτα ποια μορφή ακολουθεί.
"Μάλλον είναι αφηρωισμένος ο νεκρός", υποστηρίζει η κ. Μπάνου.
"Δεν πιστεύω ότι είναι θεός αλλά ο ίδιος ο νεκρός, αλλιώς δεν θα είχε νόημα να είναι μπροστά ο Ερμής ψυχοπομπός που μεταφέρει τις ψυχές στον Άδη. Νομίζω ότι θα είναι ο κάτοχος του τάφου. Είναι ένας άρχοντας, ένας μεγάλος στρατηλάτης, ένας στρατηγός;", εξηγεί. Θα είναι πάντως "δαφνοστεφανωμένος με χρυσό στεφάνι".
Πρώτη φορά σε τάφο συμφωνούν κορυφαίοι επιστήμονες, έχουμε ψηφιδωτό με παράσταση σε τάφο. "Δεν έχουμε άλλο παράλληλο. Παρά μόνο σε οικίες". Οσο για τα μπλε μάτια που φαίνεται να έχει στην απεικόνιση το ένα από τα δύο άλογα, η διευθύντρια της Γ΄ ΕΠΚΑ υποστηρίζε πως μάλλον πρόκειται για ψηφίδα που αποκολλήθηκε και έμεινε η ύλη που χρησιμοποίησε ο καλλιτέχνης. "Τα μάτια των αλόγων είναι μαύρα", εξηγεί.
Εντέλει ο καλλιτέχνης έχει σχέση με την Πέλλα όπως εικάζουν κάποιοι αρχαιολόγοι, αφού το έργο θυμίζει μωσαϊκά από επαύλεις της Μακεδονίας; "Το ψηφιδωτό της Αμφίπολης ήταν φτιαγμένο από “καλό χέρι” λέει η κ. Μπάνου. Ήταν δημιούργημα ενός εξαιρετικού καλλιτέχνη «που αποδίδει θαυμάσια τη μυθολογία τόσο των ανθρωπίνων μορφών όσο και των ζώων".
Φάκλαρης: "Στον επόμενο θάλαμο η ταυτότητα του νεκρού"
«Η ταυτότητα του ενοίκου του τάφου της Αμφίπολης, θα αποκαλυφθεί στο επόμενο θάλαμο, αφού ενδεχομένως να υπάρχει ψηφιδωτή αναπαράσταση του ίδιου του ένοικου ή ακόμα και το όνομα του», δήλωσε ο Παναγιώτης Φάκλαρης, καθηγητής αρχαιολογίας στο ΑΠΘ.Την ίδια στιγμή, ο κ. Φάκλαρης, επισήμανε ότι «είναι η δεύτερη φορά που παρουσιάζεται αυτή η αναπαράσταση σε τάφο, αλλά η πρώτη φορά που εμφανίζεται σε ψηφιδωτή μορφή».
Παράλληλα, πρόσθεσε ότι ο ψυχοπομπός υποδηλώνει ότι πρόκειται για τάφο, ενώ ο Ηνίοχος αναπαριστά στον Πλούτωνα, τον Θεό του Κάτω Κόσμου, ο οποίος παίρνει την Περσεφόνη στο βασίλειο του και συμπλήρωσε ότι η Περσεφόνη θα αποκαλυφθεί στο επόμενο θάλαμο που παραμένει ακόμα άσκαφτο.
Με πληροφορίες από amfipoli-news, Καθημερινή
Ο Θεός Ερμής στον Τάφο της Αμφίπολης. Ποιος είναι ο "δαφνοστεφανωμένος άνδρας". Η Ντόροθι Κινγκ "βλέπει" τον Φίλιππο Β'
Εντυπωσιασμένη όλη η αρχαιολογική κοινότητα από το ψηφιδωτό. Για "βασιλικό τάφο" κάνουν λόγο τα ΜΜΕ παγκοσμίως (Pics)
Πολύχρωμο, περίπλοκο, εντυπωσιακό, μεγαλοπρεπές είναι μερικές από τις λέξεις με τις οποίες ο διεθνής Τύπος περιγράφει το μοναδικής τέχνης ψηφιδωτό που έφερε στο φως η ανασκαφική ομάδα της Κατερίνας Περιστέρη στον τάφο της Αμφίπολης, εστιάζοντας στον δαφνοστεφανωμένο άνδρα και τον ρόλο του θεού Ερμή.
Ενα μεγάλο μωσαικό αποκάλυψαν οι αρχαιολόγοι στο τεράστιο ταφικό μνημείο της Αμφίπολης, γράφει το βρετανικό δίκτυο BBC. «Πρόκειται για ένα μωσαϊκό 3 μέτρων πλάτους και 4.5 μήκους που απεικονίζει έναν άνδρα με δάφνινο στεφάνι να οδηγεί ένα άρμα που σέρνεται από άλογα και καθοδηγείται από τον θεό Ερμή», προσθέτει το δίκτυο περιγράφοντας το εντυπωσιακό εύρημα.
Στη συνέχεια το δίκτυο τονίζει ότι ο τύμβος Καστά αποτελεί το μεγαλύτερο μνημείο του είδους που έχει βρεθεί ποτέ στην Ελλάδα και χρονολογείτα στα τέλη του 4ου αιώνα πΧ, ενώ δεν παραλείπει να παραθέσει και τις διάφορες απόψεις που έχουν διατυπωθεί σχετικά με τον «ένοικο».
«Κάποιοι επιστήμονες θεωρούν ότι ο τάφος ανήκει σε κάποιο μέλος της οικογένειας του Μεγάλου Αλεξάνδρου -ίσως η μητέρα του Ολυμπιάδα ή η σύζυγός του Ρωξάνη- ή κάποιος άλλος Μακεδόνας ευγενής. Άλλοι πάλι πιστεύουν ότι μπορεί να είναι κενοτάφιο, μνημείο που έχει χτιστεί για πρόσωπο που έχει ταφεί αλλού», επισημαίνει το BBC.
«Ανακαλύφθηκε μωσαϊκό που μπορεί να σηματοδοτεί έναν βασιλικό μακεδονικό τάφο», σημειώνει οGuardian.
«Δύο ημέρες αφότου επιβεβαιώθηκε ότι οστά που βρέθηκαν στη βόρεια Ελλάδα ανήκουν στον πατέρα του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Φίλιππο Β', οι αρχαιολόγοι που σκάβουν τον τάφο της Αμφίπολης αποκάλυψαν ένα περίπλοκο ψηφιδωτό δάπεδο που μπορεί να αποτελεί δείγμα ότι πρόκειται για έναν ακόμη βασιλικό μακεδονικό τάφο», τονίζει το δημοσίευμα.
Στη συνέχεια περιγράφει τα χρώματα και τις διαστάσεις του ευρήματος που απεικονίζει τον δαφνοστεφανωμένο άνδρα που οδηγεί άρμα, την παρουσία του θεού Ερμή, αλλά και το κυκλικό σημείο που λείπει και μπορεί να αποτελεί το «κλειδί» για τον ένοικο.
Η βρετανική εφημερίδα παραθέτει την ανακοίνωση του Υπ. Πολιτισμού που τοποθετεί στο τελευταίο τέταρτο του 4ου αιώνα πΧ το εύρημα, «πράγμα που ενισχύει την πεποίθηση των αρχαιολόγων ότι πρόκειται για έναν σύγχρονο του Μεγάλου Αλεξάνδρου, βασιλιά της Αρχαίας Μακεδονίας».
«Εντυπωσιακό μωσαϊκό αποκαλύφθηκε στον μυστηριώδη τύμβο της Ελλάδας» αναφέρει στον τίτλο του τοDiscovery.
«Ενα μεγάλο κομμάτι εκπληκτικού μωσαϊκού δαπέδου που δείχνει άρμα σε κίνηση ανακαλύφθηκε στο ταφικό σύμπλεγμα της Αμφίπολης στη βόρεια Ελλάδα. Φιλοτεχνημένο από μικρές άσπρες, μαύρες, μπλε, κόκκινες, γκρι και κίτρινες ψηφίδες το μωσαϊκό ήρθε στο φως όταν οι αρχαιολόγοι υπό την καθοδήγηση της Κατερίνας Περιστέρη αφαίρεσαν χώμα από τον δεύτερο θάλαμο του τύμβου πίσω από τις πελώριες Καρυάτιδες», προσθέτει.
«Το χρωματιστό μωσαϊκό χρονολογείται στο τελευταίο τέταρτο του 4ου πΧ αιώνα. Καλύπτει όλο το πάτωμα του θαλάμου και δείχνει ένα άρμα σε κίνηση», συμπληρώνει.
"Ο Γενειοφόρος άνδρας είναι ο Φίλιππος Β"
Το Discovery φιλοξενεί την άποψη της αρχαιολόγου Ντόροθι Κινγκ, η οποία έγραψε στο ιστολόγιό της ότι «Η φιγούρα είναι ξεκάθαρα ο Ερμής και είναι εμφανές από τα διακριτικά του, μία τυπική εικονογράφηση, συνήθης στους μακεδονικούς τάφους».
«Αλλά ποιος είναι ο γενειοφόρος άνδρας στο άρμα που οδηγεί ο Ερμής; Η απεικόνιση αυτή μου δείχνει ότι πρόκειται για τον Φίλιππο Β'», λέει η Κινγκ, καθώς ο γενειοφόρος με το δάφνινο στεφάνι φαίνεται σε στάση προφίλ, με τη δεξιά πλευρά του προσώπου του να είναι κρυμμένη.
«Ο Φίλιππος έχασε το δεξί του μάτι, αλλά είχε κερδίσει επίσης δάφνινο στεφάνι στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Πιθανώς είναιο Φίλιππος Β' και τα άλογά του», σημείωσε, ενισχύοντας την άποψη ότι αυτός είναι ένας τάφος ή ένα ιερό που δοξάζει τον Αλέξανδρο. «Ο Φίλιππος Β' πέθανε και έτσι ο Αλέξανδρος έγινε ο Μέγας», σημειώνει η Κινγκ.
«Οι αρχαιολόγοι που ανασκάπτουν τον τάφο της Αμφίπολης ανακάλυψαν ένα μωσαϊκό που καλύπτει ολόκληρο το θάλαμο που θεωρείται ότι βρίσκεται πριν από τον κύριο ταφικό», αναφέρει σε τηλεγράφημά του το Associated Press, το οποίο με τη σειρά του περιγράφει το μοναδικό εύρημα, τις διαστάσεις του και την απεικόνιση του άρματος και του Θεού Ερμή, εν προκειμένω στο ρόλο του ψυχοπομπού.
Το πρακτορείο αναφέρεται και στο κυκλικό κομμάτι στο κέντρο του μωσαϊκού που λείπει, ωστόσο επισημαίνει ότι «οι αρχές λένε ότι έχουν βρεθεί αρκετά κομμάτια ώστε να αποκατασταθεί ένα μεγάλο μέρος του».
Το τηλεγράφημα του ΑΡ αναδημοσίευσαν και άλλα δίκτυα και σελίδες όπως η Daily Mail, η NZ Herald, Fox News, ABC News και Miami Herald.
«Θεός Ερμής! Μωσαϊκό αποκαλύφθηκε στον τάφο της Αμφίπολης», είναι ο τίτλος που δίνει το NBC στην αναφορά του στο εύρημα των Ελλήνων αρχαιολόγων, τονίζοντας στη συνέχεια τις πληροφορίες που δόθηκαν από το υπουργείο Πολιτισμού, όπως μεταδόθηκαν από το ΑΡ.
«Ενα επιβλητικό ψηφιδωτό με έναν άνδρα που οδηγεί άρμα αποκαλύφθηκε στον μεγαλύτερο αρχαίο τάφο που έχει βρεθεί στην Ελλάδα, της Αμφίπολης», σημειώνει το Γαλλικό Πρακτορείο.
«Μικροσκοπικά λευκά, μαύρα, μπλε, κόκκινα, κίτρινα και γκρι κομματάκια δημιουργούν την εικόνα ενός άρματος που το σέρνουν δύο λευκά άλογα, με οδηγό έναν γενειοφόρο άνδρα που φορά ένα δάφνινο στεφάνι και μπροστά από αυτό στέκεται ο αγγελιοφόρος των θεών της Αρχαίας Ελλάδας ο Ερμής», αναφέρει.
Το πρακτορείο παραθέτει την ανακοίνωση του υπουργείου Πολιτισμού σχετικά με το μνημείο, ενώ συμπληρώνει ότι γύρω από τον άνθρωπο που έχει ταφεί στο μνημείο υπάρχουν πολλές θεωρίες: από τη Ρωξάνη, την σύζυγο του Αλέξανδρου, μέχρι την Ολυμπιάδα, τη μητέρα του και στρατηγούς του.
«Εντυπωσιακό ψηφιδωτό βρέθηκε στον αρχαίο τάφο στην Ελλάδα», γράφει η γερμανική Zeit, ενώ τοFocus αναφέρει ότι «για άλλη μία φορά έρχεται στο φως μία συγκλονιστική ανακάλυψη από τον αρχαίο τάφο στην Ελλάδα: ένα χρωματιστό και εξαιρετικά λεπτομερές ψηφιδωτό».
Το δημοσίευμα προσθέτει ότι το μωσαϊκό βρίσκεται στο δεύτερο θάλαμο, έχει μήκος 4.5 μέτρα και πλάτος 3, ενώ ένα κομμάτι του παραμένει «κρυμμένο».
«Το έργο τέχνης αυτό αποτελείται από μικρές λεπτομέρειες και αρμονικά χρώματα. Χρονολογείται τον 4ο αιώνα πΧ και δείχνει ένα άρμα που το σέρνουν λευκά άλογα με οδηγό έναν γενειοφόρο που φορά δάφνινο στεφάνι. Επίσης μπροστά βρίσκεται ο θεός Ερμής», συμπληρώνει.
Πηγή: Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου