Η διοικητική μεταρρύθμιση, η κατάσταση του οδικού δικτύου και των σχολείων και η πορεία των έργων στο νησί της Νάξου βρέθηκαν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος, στη συνέντευξη που μας παραχώρησε ο Νομάρχης Κυκλάδων κ. Δημήτρης Μπάιλας, με αφορμή την επίσκεψή του στο νησί μας.
Η νέα διοικητική μεταρρύθμιση είναι προ των πυλών. Πως βλέπετε να διαμορφώνεται ο νέος Αυτοδιοικητικός χάρτης στο δεύτερο βαθμό της τοπικής Αυτοδιοίκησης στις Κυκλάδες;
Η διοικητική μεταρρύθμιση αυτή τη στιγμή είναι ένας τετραγωνισμός του κύκλου. Δεν ξέρουμε τα σχέδια της κυβέρνησης, αλλού διαβάζουμε για εδαφική διεύρυνση των υφισταμένων Περιφερειών, αλλού για ίδιες Περιφέρειες γιατί το απαγορεύει η ΕΕ, αλλού για 16-17 Περιφέρειες. Εικάζω ότι αν μιλάμε για επιπλέον Περιφέρειες, αυτές θα λειτουργήσουν επειδή τα νησιά πρέπει να έχουν και θέλουν ιδιαίτερη μεταχείριση. Αν οι Κυκλάδες βρεθούν με τα Δωδεκάνησα σε αιρετή Περιφέρεια, τότε ο Νομός μας θα είναι ουραγός, διότι και οικονομικά και στελεχιακά και οργανωτικά υπολειπόμαστε της Δωδεκανήσου. Τώρα στο Περιφερειακό Συμβούλιο υπάρχουν τέτοιοι συσχετισμοί από τη σύνθεσή του που στην ουσία αποφασιστική ψήφος είναι του Γραμματέα της Περιφέρειας, εκπρόσωπος διορισμένος ο οποίος θέλει να κρατήσει τις ισορροπίες μεταξύ των νομών. Στην κατανομή των πόρων υπάρχει μια άτυπη συμφωνία, με αναλογία 45-55. Με την αιρετή όμως Περιφέρεια η αναλογία με βάση τα πληθυσμιακά δεδομένα θα είναι 2 προς 1, υπέρ της Δωδεκανήσου.
Η έδρα της Περιφέρεια πρέπει να παραμείνει στις Κυκλάδες για λόγους όχι μόνο εγωισμού, αλλά και ηθικής συνέχειας. Η πρωτεύουσα του Νομού του δικού μας είναι ένα διοικητικό κέντρο και έτσι πρέπει μα παραμείνει. Αν ο νομός Κυκλάδων έχει τη δυνατότητα να αποτελέσει μόνος μια περιφέρεια αυτό θα ήταν ό,τι καλύτερο. Αν δεν είναι εφικτό και πρέπει να μεγαλώσει και σε έκταση, τότε να συμπεριλάβει τη Σάμο και την Ικαρία, πρόταση αποδεκτή από όλο κόσμο. Αν πάλι οι Περιφέρειες δεν αλλάξουν λόγω ΕΣΠΑ, τότε θα δώσουμε τη μάχη μας για να διατηρήσουμε τα κεκτημένα.
Ποιες θα είναι οι προθέσεις σας, όταν εφαρμοστεί ο νέος αυτοδιοικητικός χάρτης
Η συμμετοχή μου θα εξαρτηθεί από τη μορφή που θα πάρει η Περιφέρεια. Δεν είμαι επαγγελματίας πολιτικός, έτυχε και έγινα Νομάρχης, γιατί με κάλεσε ο κόσμος. Πάντα ήμουν άνθρωπος χαμηλών τόνων. Δεν έχω κανένα λόγο να είμαι περιφερειάρχης Αιγαίου για παράδειγμα. Αν η Περιφέρεια διευρυνθεί, δεν έχω κανένα ενδιαφέρον. Εμένα με ενδιαφέρουν τα νησιά μας. Αν η Περιφέρεια περιοριστεί στο Νομό Κυκλάδων ή και με τη Σάμο και την Ικαρία που ιστορικά είναι δεμένοι μαζί μας με στενούς δεσμούς, ένα τέτοιο ενδεχόμενο το εξετάζω σοβαρά. Από ‘κει και έπειτα δεν έχω κατασταλάξει τι θα κάνω, θα κάνω αυτό που θα σταθμίσω εκείνη την ώρα, ότι θέλουν οι πολίτες, Θα υπερασπιστώ και θα βοηθήσω τα νησιά μας σε όποια θέση βρεθώ, είτε είναι από την Περιφέρεια, είτε ως Νομάρχης. Άλλωστε δεν μετράω το ύψος και την αναπαυτικότητα της καρέκλας.
Ο απερχόμενος Περιφερειάρχης σας επέρριψε ευθύνες για το γεγονός ότι δεν έχετε αντίστοιχη απορροφητικότητα, όπως τα Δωδεκάνησα, στην υλοποίηση έργων.
Αμαρτωλή ιστορία που την έχω επισημάνει εδώ και ενάμιση χρόνο, όταν επιβλήθηκε η αναγκαία διαδικασία να τροποποιήσουμε τις υφιστάμενες μελέτες που είχαμε υλοποιήσει με βάση το νόμο 3716 και να τις προσαρμόσουμε στο νόμο 3316. Ήταν ένα χαρακίρι. Ήταν απαράδεκτη αυτή η διάταξη, που όπως ομολόγησε ο εκπρόσωπος του ΥΠΕΧΩΔΕ έγινε με την πίεση του Τεχνικού Επιμελητηρίου, για να εξυπηρετηθούν συντεχνιακά συμφέροντα μελών του. Όλοι οι νομάρχες ομολόγησαν ότι δεν είχαν έτοιμες μελέτες, εμείς είχαμε 6-7 μελέτες, τις οποίες έπρεπε να τις προσαρμόσουμε προκειμένου να ενταχθούν. Θα μπορούσαν όμως τα έργα να έχουν ενταχθεί με μία μόνο απλή βεβαίωση. Τα Δωδεκάνησα είπαν ότι τις μελέτες τις έφτιαξαν οι ίδιες οι υπηρεσίες της Νομαρχίας και γι αυτό δεν αντιμετώπισαν πρόβλημα.
Ποια έργα της Νάξου είναι στις άμεσες προτεραιότητές σας;
Τα έργα έχουν καθοριστεί σύμφωνα με προτάσεις που έχουν κατατεθεί από το Επαρχιακό Συμβούλιο, σε κοινές μας συναντήσεις. Μιλήσαμε για οδικό δίκτυο που θα ξεκινά από την ορεινή Νάξο και θα παρακάμπτει τους οικισμούς, για την αναστήλωση Βυζαντινών Μοναστηριών και μνημείων, για ξωκλήσια, αλλά και για τον πύργο του Χειμάρρου. Στοίχημα για μένα είναι η αποπεράτωση του έργου του Αλιευτικού Καταφυγίου στον Απόλλωνα, το οποίο θα χρηματοδοτηθεί άμεσα, μετά την εκδίκαση της υπόθεσης στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Όσο για το Χ.Υ.Τ.Α, σε ένα περίπου μήνα θα έχουμε τελειώσει τυπικά με την οριστική περιβαλλοντική μελέτη του έργου και θα έρθω να την παραδώσω στο Δήμο, από κει και μετά δεν έχει αρμοδιότητα η Νομαρχία. Μπορούμε όμως να βοηθήσουμε στις τεχνικές μελέτες άτυπα.
Και το λιμάνι;
Είχαμε ζητήσει να ασχοληθούμε με το έργο αυτό, όμως μας είπαν ότι θα το αναλάβει ο Δήμος. Τώρα, βλέποντας το αδιέξοδο, με έχει προβληματίσει ιδιαίτερα. Έτσι, θα προκηρύξω μελέτη καθορισμού σημείου για το εμπορικό λιμάνι της Νάξου. Θα ζητήσω τη μελέτη αυτή άμεσα, καθώς το λιμάνι δεν μπορεί να λειτουργεί με αυτόν τον τρόπο. Είναι μεγάλο το νησί και σίγουρα θα υπάρχει κάποιος όρμος κατάλληλος. Ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζει και η Πάρος και κανένας δεν παίρνει ρίσκο για την απόφαση αυτή. Όπως και με το ΧΥΤΑ έχω αποδείξει ότι δεν μετράω ψήφους, σήμερα κάποιοι θα με βρίζουν, αύριο όμως θα λένε ότι υπήρξε ένας Μπάιλας που έκανε το ΧΥΤΑ.
Μιλήσατε για παρακάμψεις οικισμών, τη στιγμή που κάποιες αποφάσεις ανάβουν «κόκκινο» φως στην πορεία υλοποίησης έργων, όπως για παράδειγμα στον οικισμό Βίβλου, όπου είχε γίνει στο παρελθόν προσπάθεια απαλλοτρίωσης.
Δεν μπορούμε να μελετάμε ένα δρόμο που θα αλλάξει τη μορφή του νησιού εκμηδενίζοντας τις αποστάσεις και τις διαδρομές και απ την άλλη να πληρώνουμε για τις απαλλοτριώσεις χρήματα που ούτε καν στην Αθήνα δεν τα πληρώνουμε. Να νοείται να απαλλοτριώνεις βουνά και λαγκάδια με τέτοια ποσά. Μια τέτοια αντίστοιχη απαγορευτική τιμή ήταν και στην παράκαμψη της Βίβλου. Σαφώς η περιουσία καθενός είναι σεβαστή και κατοχυρωμένη από Σύνταγμα. Κανείς δεν θέλει να καταστρέψει την περιουσία κανενός. Όμως για το καλό του νησιού προσπαθούμε να αλλάξουμε νοοτροπία. Δεν μπορεί να γίνει κάτι χωρίς κάποιοι να θίγονται. Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι με τις υψηλές τιμές απαλλοτριώσεων λειτουργούμε και σε βάρος των αγροτών, γιατί αν εφαρμοστεί φορολογία όπως ο Φόρος Ακίνητης Περιουσίας θα τους τσακίσει. Μπορεί κάποιοι να επωφελούνται από τις μεγάλες τιμές των δικαστηρίων, όμως στην ουσία τσακίζει τους συνανθρώπους, ειδικά τους φτωχούς. Άλλωστε δεν είναι δικά μας τα χρήματα, είναι του λαού, του κράτους, μας τα δίνει να τα διαχειριστούμε, δεν μπορούμε να τα σκορπίζουμε. Στη Μύκονο παραχωρούν εκτάσεις, εκεί που η γη είναι χρυσάφι, γι αυτό και έχουν γίνει έργα. Η νοοτροπία πρέπει να αλλάξει.
Γίνεται πολύς λόγος για την υποστελέχωση των υπηρεσιών και κυρίως των Τεχνικών Υπηρεσιών. Τι ενέργειες έχουν γίνει προς αυτήν την κατεύθυνση;
Για τη Νάξο δεν υπάρχει θέμα υποστελέχωσης, καθώς σε άλλα νησιά όπως στη Μήλο οι υπάλληλοι είναι πολύ λιγότεροι. Περισσότερο θα έλεγα ότι υπάρχει πρόβλημα συντονισμού. Γενικότερα η στελέχωση των Υπηρεσιών της Νομαρχίας Κυκλάδων σε σχέση με της Δωδεκανήσου είναι ελλιπέστατη. Έχω ολόκληρους φακέλους με αλληλογραφίες, επιστολές, διαμαρτυρίες, παραστάσεις με επισκέψεις, ανοιχτές επιστολές διαμαρτυρίας…Δεν ακούν όμως ούτε τις προτάσεις που κάνουμε για να κατοχυρώσουμε την παραμονή των υπαλλήλων στις Κυκλάδες, ούτε τις προτάσεις με τα κίνητρα και την προτεραιότητα να προσλαμβάνονται Κυκλαδίτες. Για κάποιους υπαλλήλους οι Κυκλάδες αποτελούν μεταβατική περίοδο στη ζωή τους και είναι με το ένα πόδι στις Κυκλάδες και το άλλο στην Αθήνα. Οι τελευταίες μαζικές προσλήψεις που διόρθωσαν την κατάσταση έγιναν το 2003, όμως έχουν εξανεμισθεί, αφού οι υπάλληλοι φεύγουν με αποσπάσεις, μεταθέσεις, συνταξιοδοτήσεις…
Ήρθατε στη Νάξο για τη διοικητική παράδοση ενός νέου δημοτικού σχολείου, τη στιγμή όμως που πολλά σχολεία του νησιού αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα.
Δυστυχώς έχουμε κολλήσει στις μελέτες των σχολείων, όμως σύντομα θα έχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα για τρία από αυτά, το 1ο Δημοτικό και Γυμνάσιο της Χώρας και το Δημοτικό του Κυνιδάρου. Μάλιστα για το σχολείο του Κυνίδαρου υπήρξε κάποιο κώλυμα με την επέκταση και γι αυτό ζήτησα τουλάχιστον να προχωρήσει η επισκευή.
Η γραφειοκρατία για τα δημόσια έργα είναι αφάνταστο, απρόβλεπτο πρόβλημα και μόνο εμείς που το ζούμε γνωρίζουμε και εισπράττουμε τη δυσαρέσκεια του κόσμου και πρέπει να ζητήσουμε συγγνώμη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου